Z O B A C ZK O N I E C Z N I E
Kolory (a właściwie barwy, słowo kolor zostało zapożyczone z języka angielskiego) wpływają na nasze emocje cały czas. Nie ważne, czy siedzimy w domu, w pracy, czy przebywamy w środowisku miejskim — zewsząd atakują nas różne barwy. Wydawałoby się, że użycie barw w reklamach, niektórych miejscach i w logotypach firm poszczególnych branż jest zależne jedynie od pomysłu projektanta i grafika. Tak nie jest — każda barwa kojarzy się z czymś i w określony sposób wpływa na nasze samopoczucie i zachowanie. Czerwona płachta na byka często działa również na nas, w różny sposób.
1. Mieczysław Drożdżewski.
Przeważające kolory w ulotce: odcienie zieleni.
Zieleń to kolor natury, kojarzy się z życiem i harmonią. Stanowi też kolor uzdrowienia, nadziei i wolności. Miętowa zieleń kojarzona jest ze świeżością (mentosy, ale też listek początkującego kierowcy, który jest „zielony“ w tym co robi), powodzeniem i zadowoleniem. Zielony kolor jest najważniejszą barwą Islamu. Negatywne cechy przypisywane zieleni to niestabilność (znowu zielony listek kierowcy) i losowość (stoły do gry w ruletkę, boiska piłkarskie). Od czasu wprowadzenia dolarów do obiegu zieleń kojarzona jest także z pieniędzmi. Zieleń często wykorzystywana jest w materiałach graficznych firm, które chcą być postrzegane jako ekologiczne, lub funkcjonują w branży związanej z przyrodą, naturą i jej ochroną (np logo kanału telewizyjnego AnimalPlanet)
2. Marcin Janiak
Przeważające kolory w ulotce: szarość w tle, żółta i niebieska typografia.
Szary jest uważany za kolor nudny i bez wyrazu, neutralny. Firmy których atutem ma być neutralność lub nie uleganie żadnym wpływom, wykorzystują szarości w swoich logo. Szary symbolizuje idee korporacyjne, praktyczność, organizację, respekt. Szarość ma też wiele negatywnych cech, kojarzy się z nudą, pustką, nijakością. Mimo to jest częstym składnikiem logo, ponieważ dobrze łączy się z innymi kolorami.
Barwa żółta ma wiele sprzecznych znaczeń. Z jednej strony symbolizuje radość, ciepło, słońce, pogodę i pozytywność — z drugiej: tchórzliwość, zdrada (przedstawienia Judasza w malarstwie europejskim) i ostrożność. Kolor żółty wykorzystywany jest w reklamie i logach by przykuć uwagę (nie tylko w reklamie — np żółte taksówki w Nowym Jorku) i wywołać wrażenie radości, ciepła (ponownie logo McDonalds). Żółcień symbolizuje też wiedzę i mądrość, a także rozsądek (niektóre logotypy uczelni).
Niebieski to najpopularniejszy kolor w grafice i designie, a także najczęstszy ulubiony kolor ludzi. Barwa ta przywodzi na myśl spokój, stabilność, sukces, pewność, lojalność i bezpieczeństwo — dlatego tak wiele firm używa tego koloru. Barwa często wykorzystywana w logach instytucji rządowych, urzędów, banków i największych korporacji (np IBM). Z drugiej strony niebieski jest jedną z najzimniejszych barw, w tym kontekście kojarzy się z niebem, otwartą przestrzenią, oceanem. Niebieski jest także symbolem przyjaźni.
3. Stanisław Maciaszek
Przeważający kolor: niebieski
tak jak wyżej
4. Krzysztof Marceli Mazurkiewicz
Przeważające kolory to: pomarańcz, czerwień
Czerwień to najbardziej jaskrawy i widoczny kolor, jest także najbardziej pobudzający — dlatego często wykorzystywany jest w reklamie by przykuć uwagę. Czerwień symbolizuje działanie, przygodę, energię, niebezpieczeństwo (znaki drogowe), miłość (serce, czerwona róża), pasję (płomienne uczucia), wigor i siłę (kolor krwi). Podobno pobudza apetyt (logo McDonalds). To także symbol życia i sprzecznych, skrajnych emocji, piękna i witalności. Prawdopodobnie najlepszym przykładem czerwonego logo jest Red Bull, który kojarzy się z energią, siłą, działaniem, ekscytacją i przygodą. Czerwień jest też wykorzystywana przez firmy i instytucje charytatywne i związane ze zdrowiem (symbol szpitala, Czerwony Krzyż, Czerwony Półksiężyc). W Europie Środkowej kolor kojarzony z komunizmem (Armia Czerwona, symbol sierpa i młota) i lewicą. W bliskim kontekście czerwień kojarzona jest z rewolucją, wojną, walką (rękawice bokserskie) i zniszczeniem.
Kolor pomarańczowy to barwa młodości, kreatywności, lekkości i aktywności. Symbolizuje zabawę, entuzjazm i jowialność (peruki klaunów, stroje nadwornych błaznów). Jest to barwa wykorzystywana w logach firm, które zajmują się rozrywką i zabawą, lub firm których klientami są dzieci i młodzież. Pomarańcz jest jaskrawym kolorem, widocznym w półmroku. Z tego też powodu jest używany jako barwa ostrzeżeń, ratownictwa (koło ratunkowe, ratownicy na kąpieliskach). Jest także kolorem jesieni i święta Halloween (dynie).
Powyższe opisy to oczywiście tylko i wyłącznie przesłanki psychologiczne dostarczane przez specjalistów od marketingu i wizerunku. Czy kandydaci projektując ulotki kierowali się tymi zasadami? Tego nie wiemy.
Opisy barw pochodzą ze strony: http://blog.landingi.pl
Foto: F&A MEDIA
Z O B A C ZK O N I E C Z N I E