Przewody zapłonowe są wyjątkowo newralgicznym elementem naszego samochodu. Ich ewentualna awaria może zakłócić pracę silnika, a nawet całkowicie go unieruchomić. Jeśli pewnego dnia nasz samochód wyjątkowo „niechętnie” zapala, a później nierówno pracuje, to znak mówiący, że należy zajrzeć pod maskę.
Problemy tego typu zaczynają się zazwyczaj w okresie jesienno-zimowym. Powodem takiego stanu rzeczy jest wilgoć, niska temperatura, a także sól służąca do posypywania dróg. Czynniki te sprzyjają nie tylko przebiciom prądu, ale również przyspieszają korozję połączeń elektrycznych.
Aby uniknąć nieprzewidzianej awarii, warto regularnie kontrolować stan silnika i całego układu zapłonowego. Dzięki temu będziemy w stanie w porę zdiagnozować problem i zapobiec znacznie poważniejszym konsekwencjom.
Zlokalizowanie usterek nie jest zadaniem skomplikowanym, bez względu na stosowane przez nas metody diagnostyczne. Najprostszym sposobem jest otwarcie maski i obserwacja silnika w ciszy i po ciemku (do tego celu świetnie nadaje się przydomowy garaż). W takich warunkach łatwo zauważyć każdy przeskok iskry na przewodach zapłonowych, słychać również charakterystyczne trzaski. Inną wskazówkę awarii stanowi miejscowo poprzepalana izolacja. Pamiętajmy by nie dotykać elementów układu zapłonowego w momencie gdy silnik pracuje! Jest to niezwykle niebezpieczne, zwłaszcza dla osób z chorobami serca.
Warto wspomnieć, że przeskoki iskier nie mają nic wspólnego ze zjawiskiem tzw. świecenia przewodów, które jest całkowicie normalne. Nieznaczna poświata, która je otacza jest wynikiem jonizacji powietrza i nie świadczy o usterce.
Wszystkie niesprawne przewody, które powodują nieprawidłowe działanie układu zapłonowego, należy wymienić na nowe. Nawet jeśli awarii uległ tylko jeden przewód, wymianie trzeba poddać cały komplet (wyjątek stanowią nowe kable uszkodzone jedynie mechanicznie). Pod żadnym pozorem nie wolno łączyć przewodów zapłonowych różnych marek. Mimo iż różnica w wyglądzie jest czasami nieznaczna, wykorzystane technologie oraz parametry techniczne znacznie się od siebie różnią.
Dobrze dobrane i zamontowane zgodnie z zaleceniami producenta, przewody wysokiego napięcia gwarantują długie i bezawaryjne działanie układu zapłonowego.