(1)
Mgła 2
Prowadzisz firmę? Chcesz dotrzeć do lokalnych klientów?

115 mln zł kary dla Biedronki. Sąd podtrzymał decyzję UOKiK

Autor: News4Media 06 Październik 2022 przeczytasz w ok. 3 min.
115 mln zł kary dla Biedronki. Sąd podtrzymał decyzję UOKiK
© istock
(1) | Czytano:
8,992 razy | przeczytasz w ok. 3 min.

Klienci byli wprowadzani w błąd, a ich skargi ignorowane. Sąd przyznał rację Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów i podtrzymał nakaz zapłaty wielomilionowej kary.

R E K L A M A
1
Czytano:
8,992 razy
Udostępnij

W sierpniu 2020 roku prezes UOKiK nałożył na właściciela sklepów sieci Biedronka karę w wysokości 115 milionów złotych. Był to efekt postępowania wszczętego po skargach klientów, którzy twierdzili, że przy produktach oferowanych w placówkach nagminnie brakuje cen lub są podane błędnie – na ich niekorzyść.

– Cena jest jednym z najważniejszych kryteriów jakimi kierują się konsumenci przy wyborze produktów. Niedopuszczalne jest wprowadzanie konsumentów w błąd co do właściwej ceny towarów. W przypadku Biedronki klienci przez długi czas płacili najczęściej więcej, niż wynikało to z ceny na sklepowych półkach. Nie zawsze mieli nawet tego świadomość

–wyjaśniał wówczas Tomasz Chróstny, prezes UOKiK.

Biedronka nie zgodziła się jednak z przedstawianymi jej zarzutami i sprawa trafiła do sądu. Po ponad dwóch latach procesu UOKiK poinformował w mediach społecznościowych, że właśnie znalazła ona swój finał.

dalsza część artykułu pod reklamą
R E K L A M A

W ocenie sądu sklepy należące do Jeronimo Martins Polska naruszały zbiorowe interesy konsumentów, a nałożona wcześniej przez urząd kara była uzasadniona. Co więcej, nieuczciwe działania mogły trwać nawet od 2016 roku. Ustalenia Inspekcji Handlowej wykazały, że brak prawidłowej informacji o cenie dotyczył aż 14 proc. towarów.

„Sąd uznał, że Prezes UOKiK miał rację, stwierdzając, że JMP stosowało nieuczciwą praktykę rynkową. Polegała ona na uwidacznianiu niższej ceny przy produkcie na półce niż zakodowana w kasie. Spółka naruszyła też obowiązek informacyjny poprzez brak ceny przy każdym produkcie”

– czytamy we wpisie urzędu w serwisie Twitter.

Prawem konsumenta jest zakup towaru po cenie wskazanej na etykiecie, nawet jeśli miałoby to być na niekorzyść sklepu. Sieć Biedronka ignorowała również to prawo swoich klientów i w przypadku tego typu roszczeń odmawiała uwzględnienia reklamacji.

– Długotrwała praktyka spowodowała realne straty w portfelach konsumentów i bezpodstawne wzbogacenie się właściciela sieci ich kosztem. Dlatego zdecydowałem o nałożeniu na Jeronimo Martins Polska kary w wysokości 115 mln zł

– wyjaśniał w 2020 roku Tomasz Chróstny.

I dodał:

– Istnienie nieprawidłowości potwierdziła również sama spółka, tłumacząc je błędami ludzkimi wynikającymi z dużej skali działalności. Nie wykluczamy, że tak rzeczywiście mogło być, nie usprawiedliwia to jednak w żadnym stopniu działania na niekorzyść klientów, tym bardziej że przez długi czas przedsiębiorca – pomimo licznych nieprawidłowości wykrywanych przez Inspekcję Handlową – nie starał się systemowo rozwiązać tego problemu. Tak duży podmiot powinien dochować należytej staranności w swojej działalności, żeby błędy w oznaczeniu nie dotykały osób kupujących w jego sklepach.

Orzeczenie sądu nie jest prawomocne, a JMP może się jeszcze od niego odwołać.

R E K L A M A
Podobne tematy
R E K L A M A
Komentarze (1)
dodając komentarz akceptujesz regulamin. Pamiętaj o wzajemnym szacunku! HejtSTOP
W związku ze znacznym obniżeniem kultury wpisów osób komentujacyh pod artykułami pragniemy poinformować, że wszelkie treści obrażające innych, zawierające wulgaryzmy i nie związane z treścią artykułu - będą usuwane, a autorzy komentarzy, którzy nie dostosują się do nałożonych przez redakcję wymagań - będą blokowani. Zależy nam na wysokim poziomie dyskusji! Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy
Ze względu na liczne łamanie regulaminu i próby ominięcia blokad - wprowadzono moderację komentarzy. Twój komentarz przed publikacją zostanie oceniony przez moderatora, czy nie łamie regulaminu oraz czy dotyczy tematu poruszanego w artykule. Wszystkie inne treści będą usuwane i niepublikowane.
Elżbieta · 06 Październik 2022
To, co dzieje się w Biedronkach np. w Kole, to budzi obrzydzenie. Towary na paletach pozostawione między tzw.regałami gdzie nie można przejechać wózkiem sklepowym, bo się nie mieści. Bałagan totalny. Jeśli ja nie mogę zmieścić się z ( koszykiem-wózkiem) między regałami, to po prostu wychodzę z tego sklepu. Czasem mi żal, ale jestem osobą schorowaną i nie jestem fizycznie w stanie jeździć po całym sklepie i szukać ,,dziury,, , czy się zmieszczę między półki. Wolę wyjść. Tam nie da się przejść między regałami . Taki bałagan jest na pewno w Kole w Biedronce przy ulicy Toruńskiej. Nie wiem jak w innych, bo do tej sieci przestałam chodzić. OHYDA. Przez coś takiego i nie tylko ... tracą klientów.
Miasto Koło
Prace ziemne przy budowie północnej obwodnicy miasta Koła rozpoczęte
14 godziny temu 12,060 3

Prace ziemne przy budowie północnej obwodnicy miasta Koła rozpoczęte

Miasto Koło
Tężnia solankowa w Kole już otwarta. Korzystają szczególnie seniorzy
14 godziny temu 6,643 2

Tężnia solankowa w Kole już otwarta. Korzystają szczególnie seniorzy

Dawno temu
Do czego prowadzi mowa nienawiści . Profilaktyka połączona z ciekawą lekcją historii
16 godziny temu 1,388 1

Do czego prowadzi mowa nienawiści . Profilaktyka połączona z ciekawą lekcją historii

Powiat Kolski
Planowane wyłączenia prądu przez operatora w powiecie kolskim 25.04.2024
17 godziny temu 3,476

Planowane wyłączenia prądu przez operatora w powiecie kolskim 25.04.2024

Gmina Babiak
Gmina Babiak: wykaz nieruchomości przeznaczonych do dzierżawy
17 godziny temu 458

Gmina Babiak: wykaz nieruchomości przeznaczonych do dzierżawy

Kino
Zapraszamy do kina w Kole na
17 godziny temu 1,209

Zapraszamy do kina w Kole na "Kobieta z..."!

R E K L A M A