Zakończyły się prace przy budowie parkingu przy dworcu kolejowym w Kole. Inwestycja została właśnie odebrana technicznie. Projekt zrealizowano w ramach programu wspierającego niskoemisyjny transport publiczny.
W odbiorze technicznym nowego parkingu uczestniczyli m.in. Zastępca Burmistrza Miasta Koła Monika Ciesielska, Naczelnik Wydziału Infrastruktury Technicznej, Inwestycji i Gospodarki Przestrzennej Urzędu Miejskiego w Kole Mariusz Grabarczyk, inspektorzy nadzoru inwestorskiego, kierownik budowy, wykonawca oraz przedstawiciele PKP.
Zakończenie formalnych procedur oznacza, że nowy obiekt może zostać oficjalnie udostępniony mieszkańcom i pasażerom podróżującym koleją. Budowa parkingu została zrealizowana w ramach projektu wspierającego rozwój niskoemisyjnego transportu publicznego w subregionie konińskim.
Całkowity koszt zadania wyniósł 610 652,28 zł, z czego 519 054,44 zł stanowiło dofinansowanie z Programu Regionalnego Fundusze Europejskie dla Wielkopolski 2021–2027. Wkład własny Miasta Koła to 91 597,84 zł.
Dzięki pozyskanym środkom zewnętrznym możliwe było kompleksowe zagospodarowanie terenu przydworcowego z uwzględnieniem potrzeb zarówno kierowców, jak i rowerzystów. Projekt wpisuje się w działania zmierzające do ograniczenia emisji spalin oraz poprawy warunków przesiadkowych.
Nowy parking dysponuje 38 miejscami postojowymi, w tym trzema przeznaczonymi dla osób z niepełnosprawnościami. Na terenie inwestycji powstały również drogi manewrowe, chodniki dla pieszych, schody oraz wysepki rozdzielające stanowiska postojowe. Parking został wyposażony w oświetlenie oraz odwodnienie, co zapewnia wygodne i bezpieczne użytkowanie niezależnie od warunków atmosferycznych.
Rowerzyści mogą korzystać z wiaty rowerowej z zadaszeniem oraz samoobsługowej stacji napraw jednośladów. Zastosowane rozwiązania techniczne mają poprawić funkcjonalność i umożliwić bezpieczne pozostawienie roweru w pobliżu stacji.
Jeszcze do niedawna jedynym miejscem parkingowym bezpośrednio przy dworcu PKP w Kole był niewielki, utwardzony plac zlokalizowany od frontu budynku. Ze względu na ograniczoną liczbę miejsc, był on bardzo często całkowicie zajęty, szczególnie w godzinach porannych, gdy wielu mieszkańców pozostawiało tam swoje samochody, udając się do pracy lub na studia.
Brak alternatywy sprawiał, że kierowcy zmuszeni byli parkować na niezagospodarowanym terenie, na którym obecnie powstał nowy parking. Teren ten był nierówny, pełen wybojów, dziur i nieutwardzony. Parkowanie wiązało się z ryzykiem uszkodzenia pojazdu, w tym m.in. urwaniem miski olejowej lub przetarciem elementów podwozia.
Wprowadzenie nowej infrastruktury oznacza realną poprawę bezpieczeństwa i wygody. Obecnie 38 pojazdów będzie mogło być zaparkowanych na wyznaczonych, utwardzonych stanowiskach, z dostępem do chodników i oświetlenia. Dodatkowa infrastruktura rowerowa pozwoli również cyklistom pozostawiać rowery w uporządkowany i bezpieczny sposób.