sim
kol-net
Wiadomości Miasto Koło Koło starsze o 32 lata !!

Koło starsze o 32 lata !!

14-11-2013 11:58 | Źródło: | Wyświetleń artykułu: 8,369 | Komentarzy: 5
Jubiler Euro Koło
Koło starsze o 32 lata  !!
Foto:
Na ciekawe informacje z przeszłości Ziemi Kolskiej natrafił pracownik Muzeum Technik Ceramicznych Bartłomiej Grzanka. Badając dzieje kłodawskiej parafii w średniowieczu zwrócił uwagę na nieznany wcześniej kolskim badaczom dokument – przywilej lokacyjny wsi Osiek (obecnie Osiek Wielki) z dnia 24 lutego 1330 roku.
Właścicielem wsi, która miała być lokowana, był wówczas Jarand herbu Pomian, pełniący urząd podkomorzego dobrzyńskiego, a więc wysokiej rangi urzędnik książęcy. Wieś otrzymała prawo magdeburskie, zaś jej pierwszym wójtem został niejaki Stanisław. Dla mieszkańców Koła bardzo cenną informacją zawartą w tym dokumencie jest wymienienie jako świadka mieszkańca Koła – wówczas jeszcze wsi – Piotra. Informacja ta jest więc najstarszą wzmianką pisemną o Kole, zaś rycerz Piotr z Koła byłby pierwszym znanym z imienia kolaninem. Tytulatura Piotra (dziedzic) wskazuje również na fakt, że wieś Koło była wówczas własnością rycerską. Póki co trwają badania nad dokumentem, efekty tych badań, jak również sam tekst, który przetłumaczył na język polski dyrektor placówki, dr Krzysztof Witkowski, będą opublikowane przez kolskich muzealników w przyszłym roku.

- Odkrycie to jest dowodem na to, że badania naukowe jakie prowadzi nasza instytucja dają wymierne efekty, a w tym konkretnym przypadku przesuwamy historię naszej miejscowości o całe 32 lata wstecz – powiedział dr Krzysztof Witkowski, dyrektor kolskiego muzeum.

Na zdjęciu fragment dokumentu z napisem „Piotr z Koła”. Zbiory Archiwum Głównego Akt Dawnych w Warszawie.

MTC KOŁO
Chcesz być na bieżąco? Śledź nasz portal na facebooku
Redakcja e-kolo.pl
Kontakt z autorem: e-kolo@e-kolo.pl
DODAJ KOMENTARZ
*dodając swój komentarz jednocześnie akceptujesz regulamin.
Pamiętaj, że dodając treść łamiącą prawo lub dobra osobiste - narażasz się na odpowiedzialność karną.
WASZE KOMENTARZE (5)
Młotkowy 15-11-2013 19:38
"Tak więc data założenia miasta nie ulega zmianie" Gracjanie - nikt nie przesuwa daty lokacji miasta, przekaz artykułu jest jasny. A to, że miasto powstało na podbudowie wsi, daje podstawy do twierdzenia, że miejscowość (czym by nie była) jest starsza o 32 lata...
| Zgłoś do usunięcia
asdf 14-11-2013 20:49
Czy pan dr Witkowski przetłumaczył te trzy słowa widniejące na zdjęciu?
| Zgłoś do usunięcia
Muzeum 14-11-2013 15:06
Zgadza się, lecz waga tego odkrycia polega na tym, że jest to pierwsza i wcześniejsza wzmianka w źródłach historycznych o naszej miejscowości. Dotychczas najstarszą wzmianką w źródłach była ta z dokumentu lokacyjnego Kazimierza Wielkiego z 1362 r. Ponadto nie było wiadomo jak daleko w przeszłość należy przesuwać istnienie wsi o nazwie Koło. Teraz wiemy, że wieś ta istniała przynajmniej od 1330 roku.
| Zgłoś do usunięcia
gracjan 14-11-2013 14:59
Gratulacje za ciekawe odkrycie, ale potwierdza ono przecież zapis z dokumentu lokacyjnego miasta króla Kazimierza Wielkiego, który dawał wójtowi Henrykowi z Warty prawo zakładania miasta na miejscu sołectwa zwanego Koło "ex scultecia dicta Colo". Czyli w ub. r. miasto obchodziło 650-lecie, a przed 1362 r. funkcjonowało na tym miejscu sołectwo o tej samej nazwie. Tak więc data założenia miasta nie ulega zmianie, a o tym, że przed 1362 r. była tu osada od dawna było wiadomo.
| Zgłoś do usunięcia
historyk-amator 14-11-2013 14:20
Brawo dla pracowników muzeum, podziwiam, że potrafią takie rzeczy wyczytać i zinterpretować. Widać, jak to muzeum świetnie działa. A tak przy okazji, to jeśli się to potwierdzi, to już za 18 lat będziemy obchodzić 700-lecie miasta Koła!
| Zgłoś do usunięcia