Słonecznie 25.7

Kometa coraz bliżej Ziemi, jej obserwację ułatwi lornetka

Autor: PAP - Polska Agencja Prasowa 27 Styczeń 2023 przeczytasz w ok. 2 min.
Kometa coraz bliżej Ziemi, jej obserwację ułatwi lornetka
© PAP
(0) | Czytano:
3,346 razy | przeczytasz w ok. 2 min.

Do naszej planety zbliża się kometa C/2022 E3 (ZTF), która jest już na granicy widoczności gołym okiem. Aktualnie kometę można zobaczyć w gwiazdozbiorze Małej Niedźwiedzicy, zaś 1 lutego będzie widoczna w konstelacji Żyrafy. Aby ją oglądać, najlepiej użyć lornetki lub teleskopu.

0
Czytano:
3,346 razy

Obiekt nazwany C/2022 E3 (ZTF) to kometa długookresowa, która została odkryta dzięki przeglądowi nieba o nazwie Zwicky Transient Facility, który korzysta z 1,22-metrowego Teleskopu Samuela Oschina w Obserwatorium Palomarskim w USA. Odkrycia dokonali 2 marca 2022 roku astronomowie Bryce Bolin i Frank Masci. Miała wtedy jasność 17,3 magnitudo i znajdowała się 640 milionów kilometrów od Słońca. Początkowo przypuszczano, że to planetoida, ale potem odkryto jej kometarny charakter.

Kometa przeszła przez punkt swojej orbity położony najbliżej Słońca (tzw. peryhelium) 12 stycznia b.r. w odległości 1,11 jednostki astronomicznej (1,11 AU), czyli 166 milionów kilometrów.

dalsza część artykułu pod reklamą
R E K L A M A

Obecnie obiekt znajduje się około 52 miliony kilometrów od Ziemi, ale najbliżej naszej planety będzie 1 lutego, gdy dystans wyniesie 42 miliony kilometrów (0,28 AU).

Aktualnie kometę można zobaczyć w gwiazdozbiorze Małej Niedźwiedzicy - jest widoczna wieczorem po północnej stronie nieba, a w dalszej części nocy wznosi się wyżej nad horyzont. W kolejnych dniach będzie się przemieszczać, co jeszcze poprawi jej warunki widoczności, i na przykład 1 lutego będzie widoczna w konstelacji Żyrafy.

Aktualna obserwowana jasność komety to nieco poniżej 6 magnitudo. To dużo lepszy wynik, niż ten, jaki wskazywały przewidywania teoretyczne. Kometa wchodzi więc już w zakres jasności pozwalających na jej dostrzeżenie gołym okiem w przypadku nocnego nieba, które nie jest rozświetlone sztucznymi światłami. Łatwiej będzie ją wypatrzeć przy pomocy lornetki.

5 i 6 lutego kometa będzie przemieszczać się w okolicach jasnej gwiazdy Kapella, z kolei 10 i 11 lutego będzie przechodzić na niebie w pobliżu Marsa (w odległości 1,5 stopnia), a od 13 do 15 lutego przejdzie na tle gromady otwartej Hiady, w pobliżu jasnej gwiazdy Aldebaran.

Bieżące informacje o położeniu i jasności komety można znaleźć np. na stronie https://theskylive.com/c2022e3-info albo uzyskać z programów komputerowych typu planetarium (np. darmowe Stellarium, powszechnie używane przez miłośników astronomii) lub stosownych aplikacji mobilnych. (PAP)

cza/ zan/

newsletter

Korzystaj z newslettera

Dołącz do listy czytelników Newslettera, i otrzumuj specjalnie przygotowane dla Ciebie zestawienia informacji. Korzystanie z newslettera jest dobrowolne, darmowe i w każdej chwili istnieje możliwość rezygnacji. Dodając adres do newslettera wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych

Komentarze (0)
dodając komentarz akceptujesz regulamin. Pamiętaj o wzajemnym szacunku! HejtSTOP
W związku ze znacznym obniżeniem kultury wpisów osób komentujacyh pod artykułami pragniemy poinformować, że wszelkie treści obrażające innych, zawierające wulgaryzmy i nie związane z treścią artykułu - będą usuwane, a autorzy komentarzy, którzy nie dostosują się do nałożonych przez redakcję wymagań - będą blokowani. Zależy nam na wysokim poziomie dyskusji! Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy
Ze względu na liczne łamanie regulaminu i próby ominięcia blokad - wprowadzono moderację komentarzy. Twój komentarz przed publikacją zostanie oceniony przez moderatora, czy nie łamie regulaminu oraz czy dotyczy tematu poruszanego w artykule. Wszystkie inne treści będą usuwane i niepublikowane.
Inne
Statystyka wyjazdów strażaków w ostatnim tygodniu [12.07.2024 -19.07.2024]
3 godziny temu 407

Statystyka wyjazdów strażaków w ostatnim tygodniu [12.07.2024 -19.07.2024]

Powiat Kolski
Absolwenci Powiatu Kolskiego mogą otrzymać 60 000 zł na studia w Poznaniu!
3 godziny temu 692

Absolwenci Powiatu Kolskiego mogą otrzymać 60 000 zł na studia w Poznaniu!

Mamy w Kole
Niezwykłe wydarzenie plenerowe: przenieś się w średniowiecze i zakuj w dyby!
3 godziny temu 438

Niezwykłe wydarzenie plenerowe: przenieś się w średniowiecze i zakuj w dyby!

Porady
Jak radzić sobie z wakacyjnymi miłościami i zauroczeniami nastolatków? Odkryj skuteczne strategie!
4 godziny temu 491