(0)|
Czytano: 2,753 razy |
przeczytasz w ok. 3 min.
Od września 2014 kolejne grupy pięciolatków rozpoczną cykl zajęć w ramach rocznego przygotowania do podjęcia obowiązku szkolnego. Ale już dziś PM 5 w Kole podejmuje działania , aby przygotowanie to było pełniejsze. Możliwości rozwojowe pięciolatków oraz poziom zdobytych umiejętności, poddany zostanie ocenie zgodnie z wytycznymi rozporządzenia MEN o diagnozie gotowości szkolnej. Na sukces dzieci, złoży się ich osobisty potencjał, praca nauczycieli wychowania przedszkolnego, ale także postawy i działania rodziców.
Wszystkie wspomniane tu czynniki powinny zatem współgrać tak, aby pięciolatki jak najlepiej weszły w rolę ucznia. Odpowiedzialność w tym zakresie, spoczywa w równej mierze na przedszkolu i rodzinie. Ważne jest, aby współpracę tych obu środowisk wychowawczych zainicjować odpowiednio wcześnie. Przygotowanie do szkoły to przecież nie tylko chodzenie do przedszkola, pokazanie dziecku szkoły , kiedy ta organizuje dni otwarte, zakup książek czy kolorowego plecaka z akcesoriami. To przede wszystkim mozolna praca nad wyrobieniem u dziecka takich umiejętności, postaw i cech charakteru, które są niezbędne do radzenia sobie w warunkach szkolnych. Rodzice, którzy są pierwszymi dla swojego dziecka nauczycielami , winni być zatem wzorem dla dzieci i partnerami przedszkola w działaniu na rzecz osiągania przez nie dojrzałości szkolnej.
Aby podnieść orientację pedagogiczną , a także zwrócić uwagę na znaczenie rodziny w procesie wychowania , dla grupy rodziców Przedszkola Miejskiego nr 5 w kole zorganizowano warsztaty. Scenariusz, prezentację oraz materiały dla rodziców opracowała Renata Zamelska, która zaprosiła rodziców do udziału w spotkaniu. W ramach zaproponowanego tematu "Postawy wychowawcze a dojrzałość szkolna" omówiono wspólnie z rodzicami:
- czym jest władza rodzicielska w świetle prawa, jakie są prawa i obowiązki rodziców
- co stanowi istotę wychowania i czym różni się ono od opieki
- jakie są przyczyny trudności wychowawczych i jakie moga byc ich źródła
- typy postaw wychowawczych z pozytywnymi i negatywnymi konsekwencjami dla dziecka
- jakie są aspekty dojrzałości szkolnej ze szczególnym uwzględnieniem dojrzałości emocjonalno-społecznej
- jaka jest istota zaburzeń , jak je rozpoznawać
- jak motywować dziecko , jak sprawić aby nagrody i kary były skuteczne
Temat dotyczący postaw wychowawczych choć trudny, wzbudził zainteresowanie . Jednym rodzicom pomógł swoją wiedzę pedagogiczną poszerzyć, innych skłonił do refleksji nad trudnościami wychowawczymi , a jeszcze innych do zweryfikowania stosowanych metod wychowawczych. Wszystkim zaś obecnym uświadomił, że aby dziecko pewne swoich możliwości mogło osiągać szkolne sukcesy, pracować musi zarówno dom, przedszkole jak i samo dziecko już teraz . W ciągu roku można z powodzeniem wyrównać braki w elementarnych wiadomościach i nauczyć niezbędnych umiejętności. Trzeba też wyrobić odporność i wskazać dzieciom sposoby dochodzenia do sukcesu , ale także jak radzić sobie z porażką. Konieczne jest też przyzwyczajanie do regularnego wysiłku na miarę możliwości dziecka, samodzielności i reagowania w sytuacjach trudnych.
Co ważne, kierując się rodzicielska troską trzeba dzieci mądrze wspierać , nie obniżając przy tym wymagań i nie wyręczając w działaniu. Lepiej jest wskazywać rozwiązania, a pomagać jedynie wtedy , kiedy to rzeczywiście konieczne. Przy okazji..., tak właśnie rodzice budują w oczach dziecka swój prawdziwy autorytet, stając się jednocześnie osobami ważnymi, godnymi zaufania. Przeprowadzone przez p. Renatę Zamelska warsztaty pokazały, że rodzice są otwarci, chętni do podejmowania dialogu , że nie boją się rozmawiać o tym ,co czasami trudne. I o to przecież chodziło organizatorce spotkania, która jak twierdzi: "razem możemy zrobić więcej".
Pozostaje tylko życzyć rodzicom sukcesów wychowawczych, a pięciolatkom , które od września będą przygotowywały się do podjęcia nauki dobrego startu w szkole.