(2)
Bezchmurnie 7
Prowadzisz firmę? Chcesz dotrzeć do lokalnych klientów?

Zakończenie prac w lesie rzuchowskim. Pojawiły się tory kolejowe

Autor: Muzeum w Chełmnie 03 Grudzień 2020 przeczytasz w ok. 3 min.
Zakończenie prac w lesie rzuchowskim. Pojawiły się tory kolejowe
© Muzeum Chełmno
(2) | Czytano:
17,497 razy | przeczytasz w ok. 3 min.

Zakończono prace na terenie Miejsca Pamięci w lesie rzuchowskim w ramach zadania inwestycyjnego pt. „Renowacja cmentarza ofiar Obozu Zagłady Kulmhof w lesie rzuchowskim Etap I i II”. Zadanie zrealizowano w ramach programu „Groby i cmentarze wojenne w kraju” dofinansowanego ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury. W ramach prac wymieniono nawierzchnię ścieżek na tzw. I Kwaterze, prowadzących od parkingu do i wokół Pomnika Ofiar Zagłady.

R E K L A M A
2
Czytano:
17,497 razy
Udostępnij

Jednym z elementów realizowanego zadania było odtworzenie przebiegu odcinka torów kolejki wąskotorowej, którą przez las rzuchowski dowożono transporty ofiar do Chełmna. Jest to swoiste upamiętnienie „drogi śmierci” ofiar obozu. Linie kolejowe odgrywały ważną rolę w realizacji „ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej”, także w przypadku obozu Kulmhof. Wieś miała dogodne połączenie komunikacyjne z powiatowym Kołem – zarówno drogowe, jak i kolejowe – poprzez kolej wąskotorową. Linia kolejki prowadziła z Włocławka przez Izbicę Kujawską, Przystronie, Koło – do Dąbia i liczyła łącznie 70 km (odcinek Koło–Dąbie powstał w 1914 r.). Koło skomunikowane było koleją normalnotorową ze stolicą okręgu – Poznaniem, oraz poprzez Kutno z Łodzią, gdzie na terenie getta skupiono najwięcej Żydów.

To właśnie warunki komunikacyjne zadecydowały o wyborze miejsca na obóz. Od 16 stycznia 1942 r. kierowano do Kulmhof transporty Żydów z getta łódzkiego. Po załadowaniu na stacji kolejowej Łódź–Radegast składy kierowano przez Kutno do Koła koleją normalnotorową. Po dotarciu do Koła Żydzi musieli pokonać liczącą ok. trzech kilometrów drogę do znajdującej się na Nowym Rynku tzw. synagogi mniejszej, gdzie spędzali ostatnią noc przed przewiezieniem ciężarówkami do Kulmhof. Podczas tego swoistego marszu śmierci wielu Żydów, zwłaszcza osób starszych, zostało brutalnie zabitych przez niemieckich policjantów z eskorty.

Od 1 marca 1942 r., na skutek protestu kolskich Niemców, przeciwnych prowadzeniu Żydów przez miasto, ofiary przesadzano na samochody ciężarowe i dowożono do wsi Zawadka, gdzie spędzały ostatnią noc w młynie. Kolejna zmiana nastąpiła 14 marca, od tego dnia ofiary były przesadzane do wagoników kolejki wąskotorowej, która dowoziła transporty do Powiercia, skąd ofiary pędzono do młyna w Zawadce. Kolejka nie mogła dojeżdżać do Chełmna w związku ze zniszczeniem w 1939 r. mostu na rzece Rgilewce pomiędzy wsiami Skobielice i Przybyłów, a więc jeszcze przed lasem rzuchowskim. Mostek naprawiono w II poł. 1942 r., i jesienią tego roku przywrócono łączność kolejową.

W drugim okresie funkcjonowania obozu, pomiędzy 23 czerwca a 14 lipca 1944 r. skierowano do Kulmhof 10 transportów z Litzmannstadt Getto, w których znajdowało się 7196 ofiar. „Droga śmierci” wyglądała podobnie jak w pierwszym okresie. Poprzez Łódź i Koło ofiary przewożono do Chełmna, skąd z niewielkiej stacji kolejowej kierowano je do kościoła, w którym spędzały ostatnią noc przed śmiercią. Rano, samochodami ciężarowymi, Żydów zabierano do lasu rzuchowskiego.

R E K L A M A
R E K L A M A
Komentarze (2)
dodając komentarz akceptujesz regulamin. Pamiętaj o wzajemnym szacunku! HejtSTOP
W związku ze znacznym obniżeniem kultury wpisów osób komentujacyh pod artykułami pragniemy poinformować, że wszelkie treści obrażające innych, zawierające wulgaryzmy i nie związane z treścią artykułu - będą usuwane, a autorzy komentarzy, którzy nie dostosują się do nałożonych przez redakcję wymagań - będą blokowani. Zależy nam na wysokim poziomie dyskusji! Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy
Ze względu na liczne łamanie regulaminu i próby ominięcia blokad - wprowadzono moderację komentarzy. Twój komentarz przed publikacją zostanie oceniony przez moderatora, czy nie łamie regulaminu oraz czy dotyczy tematu poruszanego w artykule. Wszystkie inne treści będą usuwane i niepublikowane.
Wyróżniony komentarz
ZANIEPOKOJONA · 03 Grudzień 2020
czy to prawda że te podkłady kolejowe są rakotwórcze
Ala · 04 Grudzień 2020
" Niemieccy maturzyści nie są uczeni o historii okupacji Polski podczas II wojny światowej, zbrodniach na ludności cywilnej, Powstaniu Warszawskim - mówi szefowa berlińskiego oddziału Instytutu Pileckiego Hanna Radziejowska. Dodaje, że jej instytucja zamierza to zmienić. ...."
ZANIEPOKOJONA · 03 Grudzień 2020
czy to prawda że te podkłady kolejowe są rakotwórcze
Miasto Koło
 Zakończenie klas maturalnych w Liceum Ogólnokształcącym im. Kazimierza Wielkiego w Kole [FOTO]
36
15 godziny temu 4,215 1

Zakończenie klas maturalnych w Liceum Ogólnokształcącym im. Kazimierza Wielkiego w Kole [FOTO]

Wypadki
Zderzenie osobówki z rowerzystką. Powodem wymuszenie pierwszeństwa
19 godziny temu 8,856

Zderzenie osobówki z rowerzystką. Powodem wymuszenie pierwszeństwa

Sport
Już w najbliższą niedzielę Półmaraton Koło!
20 godziny temu 1,988

Już w najbliższą niedzielę Półmaraton Koło!

Miasto Koło
Prace ziemne przy budowie północnej obwodnicy miasta Koła rozpoczęte
1 dzień temu 17,240 3

Prace ziemne przy budowie północnej obwodnicy miasta Koła rozpoczęte

Miasto Koło
Tężnia solankowa w Kole już otwarta. Korzystają szczególnie seniorzy
1 dzień temu 9,179 3

Tężnia solankowa w Kole już otwarta. Korzystają szczególnie seniorzy

Dawno temu
Do czego prowadzi mowa nienawiści . Profilaktyka połączona z ciekawą lekcją historii
1 dzień temu 1,867 1

Do czego prowadzi mowa nienawiści . Profilaktyka połączona z ciekawą lekcją historii

R E K L A M A