R E K L A M A
R E K L A M A
Wiadomości Promowane

Dieta w chorobach cywilizacyjnych - jak leczyć jedzeniem?

24 dni temu | Źródło: partner | Wyświetleń artykułu: 798 | Komentarzy: 1

Choroby cywilizacyjne, to grupa schorzeń, za które odpowiedzialny jest niezdrowy styl życia. Największe żniwo zbierają w krajach wysoko rozwiniętych, mimo wysokiego standardu opieki zdrowotnej i dostępu do najnowszych metod leczenia farmakologicznego. Jakie choroby zaliczamy do chorób cywilizacyjnych?

Foto:partner
R E K L A M A

Choroby cywilizacyjne – co to takiego?

Choroby cywilizacyjne (dietozależne, metaboliczne) to jednostki chorobowe o charakterze globalnym. Za ich powstawanie odpowiedzialny jest nieodpowiedni styl życia, a przede wszystkim złe odżywianie, siedzący tryb życia i funkcjonowania w przewlekłym stresie. Wysokoenergetyczna dieta, brak aktywności fizycznej, będą przyczyniać się do powstawania nadmiernej masy ciała, czego konsekwencją są różne zaburzenia w funkcjonowaniu organizmu.

Do chorób cywilizacyjnych należą:

  • otyłość;
  • cukrzyca typu 2;
  • miażdżyca naczyń krwionośnych;
  • nadciśnienie tętnicze;
  • zaburzenia lipidowe;
  • dna moczanowa;
  • niedokrwistość;
  • nowotwory;
  • choroby autoimmunologiczne;
  • depresja.

Problem wysokiej zachorowalności dotyczy społeczeństw krajów wysokorozwiniętych, w których szeroko pojęta opieka medyczna jest na najwyższym poziomie. Mimo tego, że obywatele mają łatwy dostęp do usług medycznych, najnowocześniejszych leków, to umieralność na choroby układu serca i krążenia (zawał, udar) jest niezmiennie wysoka. 

Paradoksalnie ma na to wpływ zamożność społeczeństw. Nieograniczony dostęp do jedzenia wpływa na nadmierne spożycie kalorii. Do tego szybkie tempo życia, praca zwykle siedząca, nadmiar obowiązków, działanie pod presją czasu generuje duży stres. Brak odpowiedniej regeneracji organizmu powoduje powstawanie schorzeń o podłożu psychicznym takich jak depresja, czy zaburzenia lękowe. 

Wychwycenie pierwszych objawów, może zmniejszyć ryzyko rozwoju choroby, jednak oprócz interwencji lekarskiej pierwszym krokiem zawsze powinna być zmiana stylu życia. 

Zmień styl życia na lepszy – zadbaj o dietę

Wprowadzenie zmian nawyków żywieniowych i stylu życia to działania profilaktyczne chroniące organizm przed wystąpieniem chorób cywilizacyjnych. Warto wybierać żywność dobrej jakości, najlepiej pochodzącą z ekologicznych upraw i hodowli.

W diecie powinny znaleźć się produkty zawierające:

  • Pełnowartościowe proteiny np. chude mięso, ryby, owoce morza oraz białko pochodzenia roślinnego, czyli nasiona roślin strączkowych np. soczewica, ciecierzyca, soja, groch, fasola.
  • Zdrowe tłuszcze, do których zalicza się głównie pochodzenia roślinnego np. oliwa z oliwek, olej z wiesiołka, awokado, nasiona i orzechy. Warto wspomnieć, że tłuszcz rybi jest źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych z rodziny omega-3. Dlatego przynajmniej dwa razy w tygodniu w jadłospisie powinna pojawić się tłusta ryba morska np. łosoś, makrela lub śledź. 
  • Węglowodany złożone o niskim i średnim indeksie glikemicznym, czyli produkty z pełnego ziarna np. pieczywo razowe, makaron pełnoziarnisty, kasze. 
  • Błonnik pokarmowy, który reguluje pracę przewodu pokarmowego. Warto wprowadzić do diety świeże warzywa i owoce, które będą źródłem witamin i minerałów. 

 

Co jest ważne dla utrzymania normatywnej masy ciała, należy spożywać ilość kalorii odpowiadającą zapotrzebowaniu na energię. Warto też ustalić określone proporcje pomiędzy poszczególnymi makroskładnikami, aby zapewnić optymalną podaż białka, tłuszczów i węglowodanów. Dla osób, które nie wiedzą, jak prawidłowo bilansować posiłki dobrym rozwiązaniem będzie oferta cateringu dietetycznego w Opolu, Krakowie, Szczecinie i innych miastach gdzie dowożona jest dieta pudełkowa. Można wówczas dobrać menu odpowiadające preferencjom, a przede wszystkim dobrać właściwą dla siebie kaloryczność. 

Zasady zdrowego żywienia

  1. Spożywaj regularne posiłki o określonej objętości. 
  2. Unikaj podjadania między posiłkami.
  3. Jedz warzywa do każdego posiłku.
  4. Wprowadź źródła pełnowartościowego białka.
  5. Spożywaj tłuszcze roślinne, eliminując tłuszcze pochodzenia zwierzęcego. 
  6. Dbaj o właściwe nawodnienie organizmu – wypijaj około 2 litrów wody na dobę.
R E K L A M A

Redakcja e-kolo.pl
Kontakt z autorem: [email protected]
Materiał sponsorowany. Redakcja nie jest jego autorem i nie ponosi odpowiedzialności za treści w nim zawarte
DODAJ KOMENTARZ
Pamiętaj, że dodając komentarz łamiący prawy - narażasz się na konsekwencje prawne
Zgodnie z nowym rozporządzeniem RODO dotyczącym Ochrony Danych Osobowych, dodając komentarz jednoznacznie wyrażasz zgodę na przetwarzanie swoich danych osobowych na cele statystyczne odraz archiwalne (imię/nick, adres e-mail, adres IP). Więcej o polityce prywatności przeczytasz tutaj
WASZE KOMENTARZE (1) Pokaż komentarze