Słonecznie 21.5

WSKM w Koninie realizuje projekt dotyczący badań psychologicznych problemów [AUDIO]

Autor: Redakcja e-kolo 30 Czerwiec 2025 przeczytasz w ok. 9 min.
MATERIAŁ SPONSOROWANY
WSKM w Koninie realizuje projekt dotyczący badań psychologicznych problemów [AUDIO]
© depositphotos
(0) | Czytano:
265 razy | przeczytasz w ok. 9 min.

Wyższa Szkoła Kadr Menadżerskich realizuje projekt pn. "Prowadzenie badań psychologicznych problemów występujących u dzieci i młodzieży w subregionie konińskim i województwie wielkopolskim."

R E K L A M A
0
Czytano:
265 razy
Udostępnij

Arleta Janiak: Witam serdecznie, ze mną jest Jakub Eltman z Wyższej Szkoły Kadr Managerskiej w Koninie, z którym porozmawiam na temat realizacji projektu dotyczącego wsparcia dzieci i młodzieży w zakresie pomocy psychologicznej. Jak wiemy tych problemów jest bardzo dużo, pojawia się ich coraz więcej w naszym regionie, dlatego warto porozmawiać na temat tego projektu i tej pomocy, którą oferuje Wyższa Szkoła Kadr Managerskich w ramach realizacji tego projektu. Panie Jakubie, na jakim etapie realizacji jest projekt?

Jakub Eltman: Dzień dobry. Jesteśmy już na etapie końcowym realizacji projektu, tak więc oczekujemy na podsumowanie, na publikację naukowe, które pojawią się po wyciągnięciu wniosków z badań, które realizowaliśmy. Z tego miejsca serdecznie dziękuję wszystkim, którzy zechcieli wziąć udział w tych badaniach. Zebraliśmy ponad trzy tysiące ankiet, które dają nam obszerne dane, jak faktycznie wygląda kondycja psychiczna dzieci i młodzieży, zarówno w subregionie konińskim, jak i województwie wielkopolskim. Teraz jesteśmy na etapie tworzenia publikacji i raportu badań. Częściowo opracowane dane wskazują konkretne problemy, z którymi mierzą się dzieci i młodzież w kontekście zdrowia psychicznego. Są to między innymi uzależnienie od mediów, infoholizm, lęki związane ze szkołą. Mamy coraz częściej do czynienia z fobią szkolną. Upatrujemy w tym również pokłosie okresu pandemicznego, zwłaszcza w grupie młodzieży, która nie wykształciła w sobie umiejętności nawiązywania relacji rówieśniczych czy relacji społecznych, co ma związek z izolacją, której doświadczyli podczas rozpoczynania szkoły.

W tym miejscu serdecznie zapraszam wszystkich państwa na konferencję podsumowującą realizowany projekt, na której będziemy prezentować referaty i zaprezentowany zostanie raport z badań, w którym znajdą się pewne rekomendacje dla nauczycieli, rodziców, pedagogów, psychologów szkolnych i wszystkich osób, które funkcjonują w systemie wsparcia dzieci i młodzieży. Konferencja odbędzie się 19 września.

AJ: Wspomniał Pan o zaproszeniu wszystkich, czyli rozumiem, że konferencja będzie otwarta i każda osoba, która jest zainteresowany omawianą problematyką, będzie mogła wziąć w niej udział?

JE: Konferencja ma charakter otwarty. Ze szczególnym uwzględnieniem zapraszamy nauczycieli, pedagogów, rodziców, czyli te osoby, które najbardziej są zainteresowane tematem kondycji psychicznej dzieci i młodzieży z naszego regionu.

AJ: Jest to jedna z możliwości, żeby skorzystać z wiedzy, którą pozyskujecie w ramach realizacji tego projektu. W trakcie trwania projektu przygotowaliście ofertę pomocy w konińskich szkołach. Jedną z takich metod, powiem szczerze dla mnie najbardziej ciekawych, były działania związana z terapią neurofeedback.

JE: Jednym z działań z projekcie było właśnie prowadzenie badań jakościowych, a także rozpoczęcie terapii neurofeedback. Jako Centrum Badań Psychologicznych Wyższej Szkoły Kadr Menadżerskich po zakończeniu projektu dalej chcemy realizować wsparcie dzieci i młodzieży związane z terapią neurofeedback. Rozwijamy Centrum Badań Psychologicznych, w których będziemy po zakończeniu projektu prowadzić terapię neurofeedback, która jak się okazuje przynosi rezultaty, ponieważ dostrzegamy realne efekty zmiany w funkcjonowaniu dzieci, które korzystają z terapii. Mam tutaj na myśli poprawę koncentracji, poprawę uwagi, czyli doprowadzania do równowagi w poziomach poszczególnych fal mózgowych, a więc poprawę funkcjonowania poznawczego, ale także emocjonalnego dzieci i młodzieży. Jeżeli ktoś jest zainteresowany takim rodzajem terapii, to serdecznie zapraszamy do kontaktu z Centrum Badań Psychologicznych WSKM, a tam udzielimy szerokich informacji na ten temat.

AJ: Czy możemy pokrótce przypomnieć, na czym ta metoda polega?

JE: Metoda neurofeedback polega na sprzężeniu zwrotnym, a więc odczytujemy poziom fal mózgowych pacjenta, a osobie badanej wyświetla się na ekranie określona gra, która jest zaliczana wtedy, kiedy poziom fal mózgowych jest w normie, którą ustala terapeuta. Kiedy osoba badana nie zdobywa punktów, nie ma pozytywnego wzmocnienia i dana osoba musi starać się w taki sposób kreować fale mózgowe i sterować swoim mózgiem, co jest dużym uproszczeniem, aby zaliczać poszczególne elementy gry i zdobywać określone punkty. W ten sposób osoba uczy się tego jak funkcjonuje mózg, jak można mózg doprowadzać do takiej zdrowej normy w codziennym funkcjonowaniu, aby unikać rozkojarzeń, aby unikać myśli powodujących stres i wiele innych elementów.

AJ: Myślę, że w trakcie realizacji projektu i wsparcia, które oferujecie, niezwykle ważna jest możliwość szybkiej diagnozy u młodzieży właśnie tych wszystkich problemów, z którymi się borykają. Czy Wy też w tym zakresie, w jaki sposób wspomagacie nauczycieli?

JE: Tak, wspomagamy nauczycieli, ale przede wszystkim ta pomoc jest dedykowana względem dzieci i młodzieży za pośrednictwem i z udziałem placówek oświatowych, a także z udziałem rodziców. Zapraszając dzieci na terapię neurofeedback zdarzały się przypadki, gdzie dostrzegaliśmy różne inne zaburzenia. Wykorzystując zasób kadry naukowej, psychologów, pedagogów, którzy prowadzą badania w Centrum Badań Psychologicznych WSKM, umawialiśmy kolejne wizyty, czy to do pedagoga, czy to do psychologa, czy do seksuologa, tak aby skonsultować objawy, które zauważyliśmy w kontakcie z dzieckiem, które uczestniczyło w badaniach związanych z terapią neurofeedback. Ogromnie ważne jest, aby oferowana pomoc była pełna, abyśmy realnie dziecko, nie tylko na małym wycinku, jakim jest terapia neurofeedback, ale również w pozostałych obszarach.

Myślę, że tworzenie takiego centrum wsparcia w kontekście pomocy psychologicznej ma sens, ponieważ rodzic, pedagog, nauczyciel, który widzi pewne problemy z funkcjonowanie dziecka, mógł zwrócić się do jednego miejsca, gdzie kompleksowa pomoc w różnych obszarach zostanie zapewniona. To jest cel, do którego chcielibyśmy dążyć, łącząc wsparcie psychologiczne, pedagogiczne dla dzieci i młodzieży, które będzie miało silne podłoże w kontekstach naukowych, które udowadniają badania, które przeprowadzaliśmy w ramach realizowanego projektu. Pragniemy, aby ten raport, aby te wnioski z badań, które zostaną przedstawione 19 września na konferencji, nie były tylko ciężką pracą naukowców, ale znalazły praktyczne zastosowanie we wsparciu dzieci i młodzieży w naszym subregionie, a widzimy, że potrzeby są ogromne.

AJ: Swoją pracą, którą wykonujecie w ramach projektu, dzielicie się z innymi, nie chowacie tego do szuflady, ponieważ przygotowujecie też podcasty, z których każdy może skorzystać w dowolnym momencie.

JE: Tak, w ramach upowszechniania działań, które podejmujemy rozpoczęliśmy cykl Podcastów Psycho Logicznych, gdzie omawiane są różne zagadnienia dotyczące przeróżnych tematów od terapii neurofeedback, przez rolę psychologa w szkole, funkcjonowanie w kontekście żałoby, myśli depresyjnych dzieci, aż po zagadnienia związane ze wsparciem psychologicznym dzieci w kryzysie. Gorąco zachęcamy do oglądania i wysłuchania. Można nas znaleźć na kanale Spotify, jesteśmy również na YouTube, tam można obejrzeć nasze podcasty i samodzielnie wykorzystać wiedzę, którą nasi specjaliści dzielą się z innymi.

Kolejnym elementem dzielenia się wiedzą są studia podyplomowe, które w ramach projektu realizujemy. To studia podyplomowe o nazwie Wsparcie psychologicznej dzieci i młodzieży. Już 14 czerwca pierwsi słuchacze tych studiów przystąpią do obrony i uzyskają dyplom ukończenia studiów podyplomowych. Widząc jakim zainteresowaniem cieszyły się te studia, postanowiliśmy jako Wyższa Szkoła Kadr Menedżerskich włączyć te studia do stałej oferty programowej naszej uczelni. Obecnie trwa rekrutacja na kolejną edycję tych studiów podyplomowych. Zależy nam, aby kolejne osoby mogły uzyskać od naszych specjalistów wiedzę w zakresie wsparcia psychologicznego dzieci i młodzieży.

Myślę, że jest to ciekawa oferta dla wszystkich, którzy są ciekawi wiedzy, jak funkcjonuje młody człowiek w kontekście zdrowia psychicznego. Szczególnie oferta jest adresowana do nauczycieli, pedagogów, osób pracujących w przedszkolach, w pomocy społecznej, ale także wśród słuchaczy w tym roku znaleźli się rodzice, którzy po prostu chcieli w sposób profesjonalny zdobyć wiedzę z zakresu funkcjonowania psychicznego swoich dzieci. Wykłady są prowadzone przez nasz zespół badawczych, a więc przez kadrę profesorów i doktorów z psychologii i pedagogiki. Gorąco zachęcamy do zainteresowania się tematyką studiów podyplomowych, aby uzupełnić swoją wiedzę w tym zakresie, a tych, którzy nie chcą podejmować studiów, oczywiście gorąco zachęcamy do wysłuchiwania Podcastów Psycho Logicznych.

Podsumowując, serdecznie zapraszamy na konferencję 19 września. Jest to konferencja podsumowująca badania prowadzone przez Centrum Badań Psychologicznych Wyższej Szkoły Kadr Menedżerskich, gdzie nasz zespół badawczy przedstawi wnioski z realizowanych badań. Gorąco zachęcamy do zainteresowania się Podcastami Psycho Logicznymi, które można znaleźć na kanale YouTube i Spotify. Osoby jeszcze bardziej zainteresowane tematem zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży zachęcamy do wybrania się na kierunek studiów podyplomowych Wsparcie psychologiczne dzieci i młodzieży realizowanych w Wyższej Szkole Kadr Menadżerskich.

Podcast nr 1

https://www.youtube.com/watch?v=IzjjucFpGws&list=PLjHJh3ZaoTp3ayueNB9hbuqnOcPAgowD_&index=1

Podcast nr 2

https://www.youtube.com/watch?v=YdMhdh5LNgI&list=PLjHJh3ZaoTp3ayueNB9hbuqnOcPAgowD_&index=3

Podcast nr 3

https://www.youtube.com/watch?v=nwiaIi7JkmE&list=PLjHJh3ZaoTp3ayueNB9hbuqnOcPAgowD_&index=2

Podcast nr 4

https://www.youtube.com/watch?v=JbvGuKnT1xE&list=PLjHJh3ZaoTp3ayueNB9hbuqnOcPAgowD_&index=6

Podcast nr 5

https://www.youtube.com/watch?v=JbvGuKnT1xE&list=PLjHJh3ZaoTp3ayueNB9hbuqnOcPAgowD_&index=6

Podcast nr 6

https://www.youtube.com/watch?v=msmTB-e2GFs&list=PLjHJh3ZaoTp3ayueNB9hbuqnOcPAgowD_&index=8

 

Zadanie realizowane przez Wyższą Szkołę Kadr Menedżerskich pn. „Prowadzenie badań psychologicznych dotyczących problemów występujących u dzieci i młodzieży wśród mieszkańców subregionu konińskiego i wielkopolski” finansowane przez Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego.

Oceń artykuł

0%
0%
0%
0%
0%
0%
Oddanych głosów: 0
Komentarze (0)
dodając komentarz akceptujesz regulamin. Pamiętaj o wzajemnym szacunku! HejtSTOP
>