Z O B A C ZK O N I E C Z N I E
Nie tak dawno opublikowano raport "Raport Stan finansowy i organizacyjny Gminy Dąbie w latach 2007-2014", w którym autorzy przedstawili wnioski dotyczące działalności urzędu pod rządami Zbigniewa Mielczarka. Dokument ma 187 stron, podzielonych na odpowiednie działy: część organizacyjna, część finansowa oraz wnioski.
Naszą ciekawość wzbudziło chociażby streszczenie, w którym autor pisze, m.in.
"W sferze finansowej wykazano jednoznacznie, że władze Gminy nie realizowały spójnej, perspektywicznej i ostrożnościowej polityki budżetowej;stwierdzono brak planowania strategicznego w sferze finansów oraz podważono zasadność poszczególnych decyzji, szczególnie w obszarze inwestycji i zaciągania na tę okoliczność zobowiązań finansowych, przekraczających znacznie realne możliwości finansowe Gminy Dąbie. W efekcie doprowadziło to niemal do załamania finansów gminnych w roku 2011. Co istotne również, sprawia to, że również dziś Gmina musi prowadzić ostrożną p olitykę finansową i inwestycyjną z zaciąganiem zewnętrznych zobowiązań finansowych włącznie. Widać również wyraźnie, że mechanizmy kontrolne i zaradcze w sferze finansowej zawiodły."
Czytając treść kolejnego akapitu możemy dojść do wniosku, że pracownicy w tych latach świadomie łamali prawo a ich przełożeni nie prowadzili kontroli:
"W sferze organizacyjnej zaś wyniki prowadzonej kontroli wykazały nieprawidłowości i uchybienia spowodowane nieprzestrzeganiem obowiązujących przepisów prawa przez pracowników w zakresie wykonywanych przez nich zadań, a przede wszystkim brakiem nadzoru ze strony kierownictwa. Wykazano również, że nie podejmowano działań naprawczych w tym obszarze, bowiem pojawiające się błędy mają charakter powtarzalny. Jeśli chodzi o strukturę organizacyjną Urzędu, to kluczowe dokumenty nie oddawały stanu rzeczywistego; dokumentacja urzędowa nie była przechowywana i archiwizowana w sposób prawidłowy;nie stosowano w praktyce zapisów wiążącej instrukcji kancelaryjnej. Wszystko to działo się mimo tego, iż pracownicy Urzędu dobrze zdawali sobie sprawę z problemów organizacyjnych, finansowych i prawnych w funkcjonowaniu Urzędu Miejskiego w Dąbiu. Z wiedzy tej jednak,osoby sprawujące nadzór nad działaniem tej jednostki,nie wyciągały żadnych wniosków. "
Czy w urzędzie przez te lata panował brud i nieporządek? Z wniosków raportu wynika, że nieporządek panował do tego stopnia, że utrudniał codzienną pracę urzędnikom:
"Niepokój budził również stan infrastruktury Urzędu Miejskiego, a także fizyczny bałagan, który w znacznym stopniu utrudniał codzienne wykonywanie obowiązków pracowniczych. Ze strony pracowników zaś widać wyraźnie potrzebę ustawicznego dokształcania nie tylko w obszarze ich zadań merytorycznych, ale również w sferze kompetencji interpersonalnych."
Całe streszczenie raportu nie zawiera żadnych pozytywnych aspektów dwóch kadencji Zbigniewa Mielczarka, zatem czy było aż tak źle?
Raport postanowiliśmy rozbić na części i każdą z nich będziemy opisywać oddzielnie.
Dziś udało nam się skontaktować z byłym burmistrzem Zbigniewem Mielczarkiem, który tak odniósł się do stworzonego na zlecenie obecnego włodarza raportu:
"Stworzony dokument moim zdaniem jest nierzetelny i niemerytoryczny a jego jedynym celem jest uderzenie w moją osobę. Uważam, że postawione opinie na podstawie dokumentów nie są obiektywne. Jeżeli Tomasz Ludwicki uważa, że pracownicy i urząd łamali przez lata prawo to dlaczego nie zgłosi tego prokuratorze, która w sposób niezależny zbada działalność urzędu w latach moich kadencji. Wiele stwierdzeń postawionych we wnioskach końcowych samych sobie zaprzecza. Należałoby zadać pytanie co sam Tomasz Ludwicki wykonał przez ostatni rok, to czego ja czytając w raporcie nie robiłem przez 8 lat?"
Próbowaliśmy się również porozmawiać z Tomaszem Ludwickim, aby opowiedział nam o celowości stworzenia raportu oraz o jego wnioskach płynących z treści dokumentów. Niestety mimo kilkunastu prób dodzwonienia się - nie udało nam się skontaktować.
Kolejny artykuł dotyczący działalności oświaty już wkrótce.
Całość raportu: http://www.gminadabie.pl/asp/pliki/zalaczniki_pdf/raport_-_gmina_dabie_2007-2014.pdf
Z O B A C ZK O N I E C Z N I E