Dzięki współpracy burmistrza miasta Koła Mieczysława Drożdżewskiego z poznańskim Oddziałem Gospodarowania Nieruchomościami PKP S. A. rozpoczyna się realizacja modernizacji kolskiego dworca kolejowego. Podjęcie tej inwestycji było możliwe po podpisaniu przez burmistrza miasta porozumienia z PKP S. A. gwarantującego umieszczenie w wyremontowanym budynku dworca miejskiej instytucji użyteczności publicznej. Będzie nią miejska biblioteka publiczna. Zawarcie przez burmistrza miasta tego porozumienia było warunkiem pozyskania przez PKP S. A. funduszy z Unii Europejskiej na sfinansowanie zaplanowanych robót. Miasto pomogło ponadto w znalezieniu lokali dla lokatorów dotychczas zajmujących mieszkania na dworcu.
17 sierpnia dokonano otwarcia ofert na roboty budowlano – montażowe dla zadania inwestycyjnego przebudowy dworca kolejowego w Kole. O kontrakt na wykonanie robót modernizacyjnych tego obiektu wycenionych na 4 mln zł starają się trzy firmy – dwie z Koła i jedna z Poznania. W najbliższych dniach PKP S. A. sprawdzi oferty pod kątem zgodności ze specyfikacją istotnych warunków zamówienia, a następnie wybierze najkorzystniejszą ofertę. Podpisanie umowy z wykonawcą powinno nastąpić jeszcze we wrześniu.
Modernizacja dworca obejmie roboty rozbiórkowe i demontażowe, roboty renowacyjne i konserwatorskie elementów zabytkowych, częściową wymianę konstrukcji dachowej oraz pokrycia dachowego z dachówki ceramicznej karpiówki, wymianę posadzek i podłóg, wykonanie niezbędnych wzmocnień i przeróbek układu konstrukcyjnego ścian i stropów, wymianę stolarki okiennej i drzwiowej wraz z wymianą podokienników drewnianych, założenie izolacji przeciwwilgociowej fundamentów, przemurowanie kominów, wymianę rynien i rur spustowych z zastosowaniem obróbek z blach tytanowo - cynkowych, wymianę zniszczonych i odparzonych tynków oraz szpachlowanie tynków, oczyszczenie, uzupełnienie i odtworzenie murów ceglanych, wykonanie instalacji wentylacji mechanicznej, instalacji wodno-kanalizacyjnej oraz przyłącza cieplnego, wodociągowego, kanalizacji sanitarnej i deszczowej oraz węzła cieplnego i budowę małej architektury wokół dworca. Dla zwiększenia bezpieczeństwa podróżnych zainstalowany będzie monitoring. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne, dzięki czemu dworzec będzie dostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających problemy z poruszaniem się. Zakończenie robót określono na 31 sierpnia 2011 r.
Dworzec w Kole został oddany do użytku w 1928 roku. Jest jednym z nielicznych dworców, wybudowanych w tamtym okresie na trasie z Poznania do Warszawy, które przetrwały do naszych czasów. W ciągu doby przewija się przez niego około 1000 podróżnych. Po modernizacji dworzec zagospodarowany będzie przez PKP S. A. i miasto Koło. Oprócz odprawy podróżnych służył będzie miejskiej bibliotece publicznej oraz niewielkiemu hotelowi. Po modernizacji kolski dworzec kolejowy będzie przyjazny podróżnemu, służący informacją, komfortowy, bezpieczny, nowocześnie zarządzany, zintegrowany z systemem transportu publicznego, ale też silnie powiązany z przestrzenią miasta i realizacją jego funkcji publicznych służących mieszkańcom.
Skąd ta info o przesunięciu torów? Czy zmieni się ich układ?
Mam nadzieję, że remont obejmie też perony i kładkę. W artykule natomiast brak informacji o wykonawcy i kosztorysie.
Budynek faktycznie rozebrano w lipcu 2006, jednak najważniejszy tutaj element - układ torowy jest w dużym stopniu zachowany. Braki są spowodowane kradzieżami przez byłego operatora (tak, od 2002 roku kolej miała działać jako linia SKPL!) Co do przejazdów - rozkucie zaasfaltowanego przejazdu to 1h roboty ;)
Stacja kolei wąskotorowej została wyburzona jakieś 5-7 lat temu. Tory zostały na skrzyżowaniach z drogami zaasfaltowane, więc chyba zdecydowanie za późno na pomysły Marcina.
Dlaczego stacja kolei wąskotorowej ma być zlikwidowana przy przesuwaniu torowiska? Czy nikt nie widzi w niej potencjalnej atrakcji turystycznej? Latem pociągów do Lipin i dalej do Ślesina? Turystycznych wycieczek w stronę Boniewa (naprawdę, jest ładnie za Przystroniami)? Dlaczego ma być zniszczona NAJWIĘKSZA W POLSCE stacja styczna kolei wąskotorowych (stacja do przeładunku na normalny tor)?
Pani Ewo, piszę Pani że warunkiem remontu dworca jest przesunięcie biblioteki na PKP, to jest bzdura, remont i tak byłbym remontowany w większym lub mniejszym stopniu.Lepszym miejscem na blibiotekę byłby wyremontowany budynek po plastyku.
Pozdrawiam
Być może ma Pani rację, Pani Ewo, że przesunięcie torów zmniejszy nieco hałas, ale nie jestem pewna czy na tyle, by czytelnik mógł w spokoju korzystać z czytelni. Co do wielkości pomieszczeń jakie mają być przydzielone bibliotece nie będę się wypowiadać na razie-poczekamy, zobaczymy. A warunkiem remontu dworca nie było umiejscowienie tam konkretnie biblioteki, lecz jakiejś instytucji użyteczności publicznej- ciekawe,że wybrano akurat bibliotekę...A fakt,że przypadkowi podróżni będą mogli korzystać z czytelni, będzie można ocenić dopiero po jakimś czasie-po liczbie ukradzionych czasopism i książek-cóż, przepraszam, jestem pesymistką:). Ja również jestem czytelniczką biblioteki i zauważyłam,że przychodzi tam-a nie przyjeżdża-sporo osób starszych, z centrum i okolic Starego Miasta, dla których pewnie teraz wyprawa do biblioteki na dworcu będzie znacznym utrudnieniem. Wspomina też Pani o konieczności płacenia przez miasto czynszu Pastorowi, a teraz KOMU będzie płacony czynsz? czy przypadkiem nie PKP? Pozdrawiam!
...do Hani ... troche pokory ,skromności , liczenia sie z inną opinią , ponadto ,nie zawsze zwrócenie uwagi w sposób krytyczny na problem, musi być złośliwosiciami nabytymi czy wrodzonymi niemniej pozdrawiam
No cóż- czytanie i rozumienie to umiejętności nabyte, a złośliwość to cecha wrodzona...niektórych autorów.
Niestety, nie wrodzona ale nabyta - po obserwacji bezmyślności użytkowników portalu. Według mnie prosta zasada - najpierw czytam i rozumiem, potem się wypowiadam. Nie bardzo rozumiem jak można komentować coś, czego się nie przeczytało lub nie zrozumiało. Złośliwość nie ma być w tym przypadku czystą złośliwością tylko zwrócić uwagę i może zmusić do zastanowienia w przyszłości zanim napisze się komentarz.
Ja znajduję pozytywne strony biblioteki na dworcu. Po pierwsze - warunkiem modernizacji dworca jest przeniesienie do niego biblioteki. Bez tego PKP nie dostałaby pieniędzy na tą inwestycję i kolski dworzec dalej by niszczał. Po drugie - biblioteka znajduje się w budynku po dawnej pastorówce, który nie zapewnia żadnych warunków i też wymaga pilnego remontu, a miasto płaci za wynajem pomieszczeń pastorowi. Stąd przeniesienie biblioteki do wyremontowanego dworca da jej lepsze warunki lokalowe i metrażowe, a ponadto pozwoli przystąpić do odnowienia pastorówki. Po trzecie - sam jestem czytelnikiem biblioteki i widzę, że prawie nikt do niej nie przychodzi pieszo po książki, wszyscy przyjeżdżają samochodami i nowa lokalizacja nic tu nie zmieni. Po czwarte - biblioteka w nowym miejscu będzie się znajdowała przy największym osiedlu mieszkanowym w Kole. Po piąte - z biblioteki oraz jej czytelni czy innych ofert bibliotecznych będą mogli korzystać podróżni. Po szóste - po modernizacji dworca rozpocznie się modernizacja linii kolejowej i jej odsunięcie od budynku dworcowego, co zmniejszy szum spowodowany ruchem pociągów.
Beznadziejny pomysł, by przenieść bibliotekę na dworzec! Nie ma to jak biblioteka w centrum, gdzie każdy ma blisko. A poza tym, wyobrażacie sobie siedzieć w czytelni, gdzie obowiązuje cisza, i co parę minut słyszeć zapowiedzi pociągów, huki i gwizdy????Kto znajduje pozytywne strony biblioteki na dworcu?
No cóż - czytać trzeba umieć! - \"... Podjęcie tej inwestycji było możliwe po podpisaniu przez burmistrza miasta porozumienia z PKP S. A. gwarantującego umieszczenie w wyremontowanym budynku dworca miejskiej instytucji użyteczności publicznej. Będzie nią miejska biblioteka publiczna.\"