R E K L A M A
R E K L A M A
Wiadomo軼i Biznes

W marcu w sklepach by這 dro瞠j 鈔ednio o ponad 15 proc. rdr

12-04-2022 09:05 | 毒鏚這: PAP - Polska Agencja Prasowa | Wy鈍ietle artyku逝: 1,881 | Komentarzy: 1

W marcu br. w sklepach by這 dro瞠j 鈔ednio o proc. 15 proc. w uj璚iu rocznym - wynika z najnowszego "Indeksu cen w sklepach detalicznych". Wzrost odnotowa造 wszystkie z 12 analizowanych kategorii produkt闚.

Foto:PAP
R E K L A M A

Z cyklicznej ogólnopolskiej analizy cen detalicznych, prowadzonej przez UCE Research, Hiper-Com Poland i Wy窺zych Szkó Bankowych wynika, 瞠 w marcu 2022 roku w sklepach by這 dro瞠j dok豉dnie o 15,6 proc. w porównaniu z analogicznym okresem 2021 roku. Na 12 badanych kategorii podro瘸造 wszystkie, z czego 8 zaliczy造 dwucyfrowe wzrosty - podano.

Jak wskaza wspó豉utor badania Micha Pajdak z Wy窺zej Szko造 Bankowej w Poznaniu, jest kilka przyczyn tych wzrostów. "Pandemia i lockdowny przerodzi造 si w czasowe zatrzymanie produkcji, generuj帷 braki towarowe i zakócenia 豉鎍uchów dostaw. Gdy sytuacja si poprawi豉, cz窷 surowców by豉 mniej dost瘼na ni wcze郾iej. Popyt na nie przewa瘸 nad poda膨, co wywo豉這 falowy wzrost cen" - zaznaczy.

Doda, 瞠 na 鈍iatowych gie責ach zdro瘸造 wszystkie surowce i towary, w tym ropa naftowa – o 56 proc. rok do roku, przez co zdro瘸 transport. "Do tego w lutym br. wybuch豉 wojna w Ukrainie, powoduj帷 nowe zawirowania na rynkach, a sankcje zmniejszy造 dost瘼no嗆 rosyjskich surowców i wp造n窸y na kolejne podwy磬i cen" - wyja郾i.

Z analizy wynika, 瞠 w marcu br. najbardziej podro瘸造 produkty t逝szczowe. Zanotowa造 wzrost o 53,8 proc. rdr. "Ta kategoria od kilku miesi璚y utrzymuje si na pierwszym miejscu, z du膨 przewag nad innymi, na co wp造w maj ceny oleju, które poszybowa造 o 68,6 proc. rdr, margaryny do pieczenia, które zdro瘸造 o 41,6 proc. i mas豉 o 29,2 proc." - poda Pajdak.

字ednio o 1/4 zdro瘸造 rdr produkty sypkie. W tej kategorii najbardziej poszybowa造 ceny m彗i (o 28 proc.) Cukier zdro瘸 o 10,1 proc.

Wed逝g eksperta, sytuacja z cenami cukru istotnie zmieni豉 si przez wojn w Ukrainie. "Jego notowania mocno posz造 w gór. Ponadto cukier jest u篡wany w sektorze biopaliw, co równie pogarsza ogóln sytuacj" - zaznaczy.

Z analizy wynika ponadto, 瞠 niewiele mniej od produktów sypkich zdro瘸這 鈔ednio mi瘰o. W porównaniu do marca 2021 r. ceny mi瘰a wzros造 o 22,1 proc. Najwy窺zy skok odnotowa豉 wo這wina (30,2 proc.), drób zdro瘸 – o 15,2 proc., mi瘰o wieprzowe o 12 proc.

Zdaniem Katarzyny Grochowskiej z firmy analitycznej Hiper-Com Poland, mi瘰o zdro瘸這 cz窷ciowo dlatego, 瞠 z rynku pasz znikn窸a ogarni皻a wojn Ukraina. "To znacznie podnios這 ceny 篡wca, jako 瞠 ten kraj to jeden z najwi瘯szych producentów pasz" - zaznaczy豉.

Jak doda豉, wzrosty cen nawozów, paliw i energii to kolejne czynniki podnosz帷e koszty zakupu pasz pozostaj帷ych na rynku. "Dro瞠j te transport, ubój oraz magazynowanie, a to wszystko ma wp造w na finalne ceny mi瘰 w sklepach" - wyja郾i豉.

Wzrosty przekraczaj帷e 20 proc. odnotowa造 w marcu jeszcze dwie kategorie produktów - to tzw. inne artyku造 w tym karmy dla kotów i psów, a tak瞠 pieluchy dla niemowl徠, które podro瘸造 鈔ednio o 21,3 proc. rdr.

Nieco mniej zdro瘸造 warzywa - 鈔ednio o 20,5 proc., np ogórki – o 28,7 proc. Dwucyfrowe skoki cen notowa造 w marcu równie owoce – 12,3 proc. (winogrona podro瘸造 – o 32,2 proc.), u篡wki – 11,1 proc., a tak瞠 nabia – 10 proc. z czego najbardziej ser ó速y – o 25,7 proc.

Zdaniem analityka UCE Research Tomasza Tarnawskiego, podobnie jak w przypadku mi瘰a, wzrost kosztów surowców, komponentów, us逝g logistycznych, energii i pracy prze這篡 si na wy窺ze ceny karm dla zwierz徠. "Z kolei owoce importowane musia造 zdro瞠, m.in. z uwagi na os豉bienie z這tego, a tak瞠 podwy磬i cen paliwa i transportu. Sery posz造 w gór jako produkty wysokot逝szczowe" – zaznaczy.

Jak wskaza, poni瞠j 10 proc. zdro瘸造 tylko napoje (7,2 proc.), dodatki spo篡wcze (4,5 proc.), pieczywo ( 4,4 proc.) oraz chemia gospodarcza - 2,9 proc.



W "Indeksie cen w sklepach detalicznych" przedmiotem analizy by這 12 kategorii (pieczywo, nabia, mi瘰o, owoce, warzywa, produkty sypkie, produkty t逝szczowe, dodatki spo篡wcze, u篡wki, napoje, chemia gospodarcza i inne art.) oraz 45 produktów. Do porównania 陰cznie zestawiono blisko 1100 marek, w tym prawie 36 tys. cen detalicznych. Analiz obj皻o wszystkie na rynku dyskonty, hipermarkety, supermarkety, sieci convenience i cash&carry, dzia豉j帷e w 16 województwach. (PAP)

autorka: Longina Grzegórska-Szpyt

lgs/ skr/

R E K L A M A

Redakcja e-kolo.pl
Kontakt z autorem: [email protected]
DODAJ KOMENTARZ
Pami皻aj, 瞠 dodaj帷 komentarz 豉mi帷y prawy - nara瘸sz si na konsekwencje prawne
Zgodnie z nowym rozporz康zeniem RODO dotycz帷ym Ochrony Danych Osobowych, dodaj帷 komentarz jednoznacznie wyra瘸sz zgod na przetwarzanie swoich danych osobowych na cele statystyczne odraz archiwalne (imi/nick, adres e-mail, adres IP). Wi璚ej o polityce prywatno軼i przeczytasz tutaj
WASZE KOMENTARZE (1) Poka komentarze