12 września 2025 roku Sejm przyjął tzw. ustawę stażową, która ma na celu uwzględnienie w stażu pracy okresów prowadzenia działalności gospodarczej oraz pracy na podstawie umów zleceń. Zmiana ta została wprowadzona na prośbę związków zawodowych, które zwracały uwagę na niesprawiedliwość dotychczasowych regulacji. Projekt ustawy powstał w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.
W swoim wystąpieniu w Sejmie, ministra pracy Agnieszka Dziemianowicz-Bąk podkreśliła, że mało kto ma możliwość wyboru formy zatrudnienia. Wskazała na to, że umowy zlecenia oraz jednoosobowa działalność gospodarcza to również formy pracy, które zasługują na docenienie. Dlatego konieczne jest wprowadzenie zmian w Kodeksie pracy, aby wyrównać szanse w dostępie do niektórych uprawnień pracowniczych oraz stanowisk wymagających potwierdzonego doświadczenia zawodowego.
Nowe uprawnienia przysługują pracownikom, którzy w przeszłości pracowali na umowach zlecenia lub prowadzili działalność. Od teraz te okresy będą mogły być wliczane do ogólnego stażu pracy.
Zgodnie z zapisami nowej ustawy, do stażu pracy będą wliczane następujące okresy:
W celu zaliczenia okresów do stażu pracy, zastosowanie znajdzie specjalne zaświadczenie wydawane przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych (ZUS). Jeżeli ZUS nie będzie w stanie wystawić takiego zaświadczenia, pracownik będzie mógł udowodnić swój staż własnymi dokumentami. Obowiązywanie nowych przepisów ustawy planowane jest od 1 stycznia 2026 roku dla pracodawców z sektora finansów publicznych, a dla pracodawców spoza sektora publicznego — od pierwszego dnia miesiąca po upływie sześciu miesięcy od daty ogłoszenia ustawy.
Co ważne, okresy sprzed wejścia w życie ustawy także będą mogły być wliczane do stażu pracy, o ile zostaną odpowiednio udokumentowane.