(20)
R E K L A M A
REKLAMA

Kolski bohater zostanie godnie pochowany

Autor: 10 Maj 2016 przeczytasz w minutę
Kolski bohater zostanie godnie pochowany
©
(20) | Czytano:
16,752 razy | przeczytasz w minutę

Przy Kompanii Reprezentacyjnej Wojska Polskiego oraz zaproszonych gości zostanie pochowany w innym, bardziej reprezentatywnym miejscu kolski bohater patriota Ppor. Zygmunt Wawrzyniak \"Sęp\". Na uroczystości pojawi się Minister Obrony Narodowej Antoni Macierewicz.

R E K L A M A
20
Czytano:
16,752 razy
Udostępnij
20 czerwca o godzinie 10:00 (zmiana daty ze względu na posiedzenie Sejmu) rozpoczną się uroczystości pogrzebowe Zygmunta Wawrzyniaka. Był on żołnierzem, który walczył z komunistyczną władzą. Za swą działalność został osądzony w sali kina „Świt” w Kole i w 1946 roku został skazany na karę śmierci.

Do dzisiaj jego grób jest często odwiedzany przez lokalną społeczność.

Burmistrz m. Koła Stanisław Maciaszek, Poseł RP Leszek Galemba przy współudziale Gazety Polskiej i Kolskich Patriotów organizują uroczystości przeniesienia szczątków "Sępa" w inne, bardziej okazałe miejsce na kolskim cmentarzu. Wstępnie wybrano miejsce obok grobu Księdza Serafina Opałko.

Na uroczystości pojawią się: Minister Obrony Narodowej Antoni Macierewicz, Minister z kancelarii Prezydenta RP, Wojewoda Wielkopolski, Kompania Reprezentacyjna Wojska Polskiego.

Wszystkich patriotów lokalnych już dziś zapraszamy na to wydarzenie.

Foto: Interia.pl

Oceń artykuł

0%
0%
0%
0%
0%
0%
Oddanych głosów: 0
Komentarze (20)
dodając komentarz akceptujesz regulamin. Pamiętaj o wzajemnym szacunku! HejtSTOP
Kolanka · 13 Maj 2016
Czy to znaczy, że wszyscy Ci, którzy leżą pod parkanem czyli u nas pod murkiem bo parkanu chyba raczej nie ma? To leżą jak te psy? To ja sobie wypraszam bo znam kilka osób bardzo SZACOWNYCH I PRAWYCH, KTÓRZY LEŻĄ POD PARKANEM CZYLI POD MURKIEM I JAKOŚ NIKT Z TEGO POWODU SZAT NIE ROZRYWA!!!A cieszą się, że nie muszą jeździć poza miasto do Leśnicy i mają tu pochowanych na miejscu.
Kolanka · 13 Maj 2016
Nie wiem kim jest Rafał, jedno jednak pewne: jest pełen jadu i nienawiści, którą to skrywa ale jednak wylewa się ona bardzo, wobec burmistrza. Rafał. TY idź się pomódl za siebie samego. Jakikolwiek by temat nie był wtrącasz cośkolwiek o burmistrzu. Człowieku!!! Zajmij się jaką robotą albo co. Nie wiem gdzie był pochowany nasz bohater, cześć Jego pamięci. Ale powiedzenie\" pod płotem: krąży od lat i pod tym płotem nikt nie chciał być pochowany. A ja sobie myślę ja mogę pod płotem a dlaczego nie? Czy grób pośrodku a pod płotem aż tak się różni? Kiedyś tak, bo ponoć pod płotem jak mi sąsiadka powiedziała chowani byli biedni. Wiele ofiar wojny nie ma wcale grobu!!! Nie ma szczątek ani nic. Nie są w ogóle pochowani. Niektórzy wyparowali, innych zagazowano, wrzucano do dołów z wapnem.. A jedno ze stowarzyszeń poszukiwało grobów biednych nieszczęśliwych żołnierzy wermachtu, żeby jak to określili Niemcy zmienili zdanie o nas na lepsze!!! Brak słów na to... Szkoda, że Niemcy nie robili tego z takim zapałem szukając szczątek ofiar wojny ale Polaków w Niemczech!
NIEPOKORNY · 13 Maj 2016
do WL , co do zdarzeń w Jedwabnym i w okolicach np. Pasym , ja tam byłem w latach 1978-79 , tam jeszcze w tych ludziach pokutowało to zdarzenie jako ogromna trauma , odbyłem wiele rozmów z tzw .\"tubylcami \" nawet z córka oficera ( major) Wermahtu , notabene tam Pani prowadziła sklep mięsny ,miałem możliwość rozmawiania ze starszym Panem który należał do ruchu oporu na tamtym terenie , rozmawiałem z leśniczym który był wtedy mieszkańcem w tamtych terenach -na emeryturze , więc mam pewien obraz i trochę wiedzy o tym co opisywał Pan Gross , i muszę z przykrością stwierdzić że za wiele się nie pomylił co tego zdarzenia - stodoła i spalenia części obywateli pochodzenia żydowskiego okolicy Jedwabna , oczywiście jak to bywa w opisie faktów zdarzają się pomyłki co do nazwisk osób które bezpośrednio uczestniczyli w zapędzeniu ludzi do miejsca mordu , osoby z którymi rozmawiałem z trudem potwierdziły ten fakt , mieli inne zdanie co nazwisk - kilku , i co do podłoża tego faktu , oraz kto bezpośrednio wylewał materiał palny wokół stodoły , to tyle na temat Jedwabna , jednocześnie polecam wspomnienia ( grupa ksiązka ) spisane przez Pana EDELMANA - jednego z przywódców powstania i ŻEGOTY w getcie warszawskim tam można przeczytać wiele faktów o walce żydów z hitlerowcami , i o tych Polakach którzy ich w tej walce wspomagali - broń , jedzenie i ilu Polaków podczas LIKWIDACJI getta warszawskiego pomagało się ukrywać żydom którym udało się uciec , byli to zwykli mieszkańcy Warszawy ale i również cały ruch oporu działający w Warszawie np. AK , AL , GL NSZ i wtedy nikomu nie przychodziło do głowy tzw . walka ideologiczna tych ugrupowań bojowych , ważne dla wszystkich był ratunek tych osób pochodzenia żydowskiego - to byli również polacy , to tylko tyle pozdrawiam na koniec może ktoś by chciał podyskutowania o Wołyniu ? o tragedii Polaków - mordach Ukraińców na bezbronnej ludności polskiej .
WL · 12 Maj 2016
Do mwas. Kurczę naucz się czytać ze zrozumieniem. Po pierwsze Gross wydał więcej książek nie tylko od Jedwabnym w którym przedstawia Polaków jako antysemitów mordujących Żydów, ŻENADA! Polacy pomagali Żydom na co dzień nie tylko w czasie powstania w Getcie Warszawskim,często przypłacając za to życiem, ciekawe co robili Żydzi dla Polaków? Co do samego Jedwabnego to nie wszystko jest tak wcale jasne, żeby główną winę za mord na ludności Żydowskiej zrzucać tylko na Polaków, być może było to zaplanowane działanie napędzone przez Niemców, są takie przesłanki. Co do akt Gestapo nie napisałem że czytam oryginały gdyż nie znam Niemieckiego, czytałem analizy tłumaczeń.Co do Wawrzyniaka napisałem wyrażnie GDYBY nie pewna kolanka to by nie wiadomo gdzie leżał, tak jak tysiące Polskich bohaterów, to że jest przeniesiony w inne miejsce to sprawiedliwość po latach. I trzeba być kompletnym głupcem i hipokrytą żeby twierdzić że jest to zagrywka polityczna. Nie, nie jestem kibicem Lecha, nie jestem członkiem żadnej partii. Do NIEPOKORNY- zgodzę się z Tobą , w pewnych kwestiach, bo oczywiście masz rację, jednak jak sam wiesz partyzantki komunistyczne, składały się z ludzi różnych narodowości Polacy , Żydzi,itp i to one w znacznym stopniu, dopuszczały się przestępstw o charakterze bandyckim przeciwko ludności cywilnej. Zresztą Ci sami ludzie przejmowali władzę po 1945 roku, i wiadomo ilu niewinnych ludzi zgineło, dlaczego o tym nie pisze Gross... dlaczego nie mówi o zbordniach komunistów Polskich i Żydowskich.??
NIEPOKORNY · 12 Maj 2016
do WL .. polecam szereg opracowań historycznych gdzie naoczni świadkowie dają prawdę o czas walki z hitlerowcami , kto z kim walczył a kto stało z bronią u nogi czekając na wykrwawienie się stron a wtedy wybuchnie 3 wojna światowa , takie były dyrektywy płynące do oddziałów AK , NSZ jak również desanty Cichociemnych z Londynu czy z Włoch były przeświadczone o wybuchu trzeciej wojny i zadaniem ich było podtrzymania w oddziałach gdzie trafiali , tej nadziei , co do kolaboracji partyzantki oddziałów polskich /według Twojej teorii komunistycznej ) zastanów się i poczytaj dlaczego ludzie w oddziałach AL GL BCH i innych oddziałach walczyli i z kim współpracowali ,w okresie okupacji , nie było tym ludziom w głowie jakaś ideologia komunistyczna , jedyny wówczas wróg był jeden - Niemcy , inna sprawą jest czasy po 1944 roku i dalej , były to czasy bardzo trudne dla wielu ludzi , rodziła nowa Polska , jedni uważali źe ta nowa Polska powinna być taka jak przed 1939 roku , obszarnictwo Paszczyna , dziedzice , a inni uważali że dość biedy chcieli być ludzmi wolnymi , stało się tak że siła była po stronie sowietów i tej nowej ideologii , dlatego cześć społeczeństwa przyjęła z dużymi oporami ideologie \" przyjaciół : a część poszła dalej walczyć a to już inna bajka , pisząc bądź obiektywny i dużo czytaj opracowań bezpośrednich świadków zdarzeń ,
skryty Kant · 12 Maj 2016
Szanowni Państwo, Zanim zacznie się wypisywać głupoty i wymądrzać się w Internetach, warto chociaż trochę zapoznać się z tematem. Nie będę brać udziału w dyskusji na temat oceny działań którejkolwiek z partyzantek działających na terenie naszego kraju podczas drugiej wojny światowej, jako że nie miejsce tu na to, a i treść niektórych wypowiedzi sugeruje, że nie jest to poważna rozmowa oparta na faktach historycznych, ani nie poparta żadnymi publikacjami. Inną sprawą jest wyjaśnienie w jakim celu przeprowadzona zostanie ekshumacja. Obecnie, miejsce spoczynku śp. ppor. Wawrzyniaka nie jest miejscem szczególnie złym, natomiast w chwili śmierci ppor., wyglądało to zupełnie inaczej. Ciało śp. Zygmunta Wawrzyniaka zostało nocą wrzucone do dołu, bez trumny i zakopane w miejscu gdzie znajdowała się ścieżka do śmietnika. Chyba to miała na myśli osoba mówiąca o tym, że „leży jak pies pod płotem”. Ekshumacja ma na celu zapewnienie godnego pochówku, coś co należy się każdemu. To jest jej głównym celem i realizowane jest za zgodą rodziny. A to, że przy okazji szczątki ppor. będą przeniesione na bardziej reprezentacyjne miejsce to aż takie straszne? Nie jestem jednak zwolennikiem uczestnictwa w całym przedsięwzięciu ministra Macierewicza. Rozumiem skąd pomysł na jego obecność – w końcu jest ministrem obrony narodowej, a chowany będzie żołnierz – jednak jest on osobą tak kontrowersyjną, że jego udział może niekorzystnie wpłynąć na odbiór całej imprezy. Gwoli jasności: - nie jestem kibicem Lecha - nie głosowałem na Kukiza - nie głosowałem na Korwina - nie głosowałem na PIS - mam już trochę więcej niż 30 lat.
Rafał · 12 Maj 2016
Warianty są dwa - Maciaszek będzie lub nie będzie wtedy burmistrzem. Co i tak jest mało ważnym dla tego wydarzenia. Zresztą fakt, bardziej lokalnie politycznego, niż mającego jakiś inny wymiar. Chodzi jednak o to, czy \"jego osoba\" będzie uczestniczyła w tych uroczystościach. Jakoś opornie mu takie rzeczy idą. Niby \"tak mi dopomóż Bóg!\", tylko, co on z tymi słowami robi? Żyje jak chrześcijanin? Jak godny reprezentant wszystkich mieszkańców? Może tylko słusznie się wstydzi, bo bywały takie uroczystości, którym sam patronował, na których można było go oczekiwać, ale tam się nie zjawiał.
mwkl · 12 Maj 2016
To będzie duża promocja dzisiejszej władzy ! To nie patriotyzm to głupota zakłócać spokój zmarłym ludziom. Bo ktoś sobie coś wymyślił !
mwas · 11 Maj 2016
do WL(niestety). Podsumujmy. Według Ciebie: 1.Gross to bajkopisarz (oczywiście , bo w Jedwabnem okrutni starcy, kobiety i dzieci żydowskie zagnały do stodoły i spaliły polskich patriotów m.in. z NSZ) 2.Czytasz dokumenty gestapo w oryginale (szacun!). 3. Nie masz klapek na oczach (brawo- nie jesteś koniem pociągowym!) 4.Z.Wawrzyniak nadal leży pod płotem(bez nagrobka?), tylko pewna kolanka wie gdzie (ciekawe co na to rodzina Z.W. no i grabarz !) itd... Za późna pora żeby dalej pisać. Na koniec - niech zgadnę - WL to może kibic Lecha, wyborca partii Korwin lub Kukiz, wiek 20 - 30 lat ? Dobrej nocy!
WL · 11 Maj 2016
AK współpracowało z NSZ , jednak doszło do konfliktu i podziału wśród członków przez to że Armia Krajowa była podporządkowana rządowi w Londynie co nie podobało się ( i słusznie) NSZ. Co do Żydów, to panie mądraliścki po stronie AK jak i NSZ walczyli Żydzi i nie było z tym problemu., gdyż walczyli o wolną Polskę. Co do mordowania Żydów, to owszem ginelii oni z rąk Polaków ale za to że byli bandytami współpracującymi ze Sowietami , walczących w bojówkach komunistycznych mordując ludność Polską. Więc radził bym odpuszczenie bajkopisarza Grossa a zajęciem się czytaniem dokumentów , nie tylko AKowskicha czy NSZ ale takżę Gestapo w których jest jasno napisana odmowa jaka kolwiek forma współpracy ze strony AK czy NSZ. To wy dzielicie ludzi, bo z klapkami na oczach, powtarzacie brednie historyczne. Zygmunt Wawrzyniak został zamordowany i pochowany pod płotem , i gdyby nie pewna Kolanka, to byśmy niegdy nie wiedzieli że tam leży. Myślę że należy mu się godny pogrzeb. Czy Ty byś chciał alby Twój dziadek został pochowany jak bydle, nie wiadomo gdzie ?? Zastanów się trochę, przemyśl to , nie chce się z Tobą wyzywać czy Ci ubliżać , bo to nie ma sensu i by było to żałosne.
mwas · 11 Maj 2016
do WL Piszesz bzdury: - silna partyzantka komunistyczna to właśnie propaganda PRL , - AK nie współpracowała z NSZ - wojna wypacza charaktery, niestety ludzie z AK i częściej NSZ mają na swym koncie bandyckie napady na cywili (zwłaszcza żydów)- polecam artykuł w \"Magazynie Świątecznym\" z 07.05.2016 o dowódcy AK Krzyszkiewiczu ps. \"Regiński\" Wy prawicowcy macie wyjątkową umiejętność dzielenia ludzi. Wydawało mi się, że śmierć zrównuje. Ale okazuje się, że są miejsca pochówku godne i mniej godne - jak napisała niejaka OLA \"pod parkanem jak pies\"(większego idiotyzmu nie można wymyślić!). Dziwi mnie (a może nie), że kościół idzie w tą hucpę. Zostawcie cmentarze w spokoju !!!
WL · 11 Maj 2016
Do mwas. Po pierwsze to tu się doucz historii,to partyzantki komunistyczne, często współpracowały z Gestapo celem likwidacji AK, to komunistyczne partyzantki napadały na ludność cywilną, grabiąc i morując . AK i NSZ likwidowały kolaborantów bo takie było prawo. Śmierć za zdradę ojczyzny. W czasie PRLu propaganda komunistów wmawiała ludziom poprzez organizowanie pokazowych procesów, info w prasie , radio żę AKowcy NSZ, kolaborowali z Niemcami. Widać po Tobie że propaganda była skuteczna... smutne. Panu Wawrzyniakowi należy się godny pogrzeb i godne miejsce, oddał życie za Ojczyznę. Nie ważne ile czasu mineło 30, 40,60 lat należy im się chwała, jako Polacy jesteśmy im to winni. Tyle w temacie, już nie te czasy żeby zakłamywać historię.
cvt · 11 Maj 2016
Przesada,człowiek leży na naszym cmentarzu jak tysiące innych ludzi a miejsce takie jak każde inne . Po co komu ten spektakl. W takim razie wystąpię również o przełożenie swoich rodziców w centralne miejsce cmentarza ,też walczyli. Ale czy to coś zmieni,to jest koszt,po co to komu ? Wszystkich co leżą obok P.Wawrzyniaka przenieść w godne miejsce.Ludzie w głowie sie komuś poprzewracało.
mwas · 11 Maj 2016
Nie leży \"jak pies pod parkanem\"!!!! Prawica odkryła i zawłaszczyła \"mit żołnierzy wyklętych\" (zwłaszcza kibolstwo jest tu aktywne). Nie wiem czego dokonał Wawrzyniak, ale temat tzw. żołnierzy wyklętych jest złożony i bolesny. Byli wśród nich niestety często zwykli bandyci czy formacje jawnie współpracujące z Niemcami (np. brygada Świętokrzyska). Prawicowa młodzieży od Korwina, Kukiza i PIS -najpierw wiedza a potem okrzyki i pochodnie na cmentarzach! A obecność Macierewicza to dla mnie powód do wstydu - nie dumy!
ola · 11 Maj 2016
Budzi się świadomość patriotyczna,narodowa Polaków, wspaniale że dojdzie do tej uroczystości dzięki Gazecie Polskiej która od wielu lat tym problemem żyje i oczywiście zrozumienia problemu przez obecnego Burmistrza.Nie może bohater zamordowany przez OB leżeć jak pies pod parkanem zapomniany przez społeczeństwo Koła.Wielki dzięki
Niueste · 11 Maj 2016
Nareszcie. A gdzie znajduje się obecnie grób Z Wawrzyniaka?
Tak · 10 Maj 2016
Część i Chwała Bohaterom Polski
WL · 10 Maj 2016
Eda- nie co to za jeden , tylko Pan Ppor. Zygmunt Wawrzyniak. Część i Chwała Bohaterom!
eda · 10 Maj 2016
a co to za jeden
gfdshgf · 10 Maj 2016
i kiedy to?
Gmina Koło
Gmina Koło: Informacja o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
3 godziny temu 272

Gmina Koło: Informacja o przystąpieniu do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego

MS
Miasto Koło
Nowy automatyczny defibrylator zewnętrzny w Kole dzięki akcji Ekozwroty
3 godziny temu 1,119

Nowy automatyczny defibrylator zewnętrzny w Kole dzięki akcji Ekozwroty

Szkoły i Przedszkola
Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Kole angażują się w projekt WF z AWF
21 godziny temu 1,017

Uczniowie Szkoły Podstawowej nr 2 w Kole angażują się w projekt WF z AWF

Gmina Kościelec
Obchody Święta Strażaków w Gminie Kościelec
21 godziny temu 718

Obchody Święta Strażaków w Gminie Kościelec

Biblioteka
Mała Mi? Konkurs plastyczny!
1 dzień temu 343

Mała Mi? Konkurs plastyczny!

Miasto Koło
Spektakl Odjechana Farsa w Miejskim Domu Kultury w Kole
1 dzień temu 938

Spektakl Odjechana Farsa w Miejskim Domu Kultury w Kole