W związku z wyjaśnieniami Prezesa MZEC Przemysława Stasiaka oraz Burmistrza Miasta Koła co do źródła problemów finansowych, jakie dopadły kolską spółkę. Postanowiliśmy zadać pytania Urzędowi Regulacji Energetyki, dlaczego postępowanie trwało prawie rok.
Jak mogliśmy przeczytać w pismie MZEC-u do kolskich radnych - Kolski cieplik pozyskanie dla kredytu uzasadnia sytuacją związaną z agresją Rosji przeciwko Ukrainie i kryzysem na rynku energetycznym, a także sytuacją Spółki związaną z zatwierdzeniem przez URE taryfy dla ciepła dopiero po ponad 11 miesiącach od dnia złożenia wniosku. Postanowiliśmy zatem zapytać URE dlaczego tak długo procedował wniosek kolskiej spółki.
Poniżej prezentujemy pełną, niezmienioną odpowiedź Rzecznika Prasowego URE
Wniosek przedsiębiorstwa o zatwierdzenie nowej taryfy wpłynął do Urzędu Regulacji Energetyki 4 lutego 2022 r.
W trakcie postępowania administracyjnego Urząd wielokrotnie wzywał MZEC Koło do uzupełnień i wyjaśnień, ponieważ wniosek, który w lutym złożyło przedsiębiorstwo nie był przygotowany starannie i rzetelnie, nie zawierał podstawowych danych, które są niezbędne, żeby móc zweryfikować koszty prowadzenia działalności i zgodnie z prawem na tej podstawie zatwierdzić taryfę przedsiębiorstwa.
Wydłużenie postępowania o zatwierdzenie taryfy spowodowane było przede wszystkim wielokrotnym przedłużaniem przez samo przedsiębiorstwo terminu odpowiedzi na wezwania,
Procedura była zatem wielokrotnie przedłużana przez samo przedsiębiorstwo, szczególnie w pierwszych sześciu miesiącach postępowania. Szczegóły przybliżam poniżej.
Gdy po raz pierwszy Urząd wezwał MZEC do przedstawienia wyjaśnień oraz uzupełnienia wniosku, przedsiębiorstwo trzykrotnie przedłużało termin udzielenia odpowiedzi (termin odpowiedzi został wyznaczony przez URE na 1 marca 2022 r., natomiast MZEC odpowiedział 5 kwietnia 2022 r., co oznacza ponad miesięczna zwłokę w udzieleniu odpowiedzi).
Ponieważ wniosek MZEC Koło nadal nie był kompletny, Urząd po raz drugi wezwał spółkę do przedłożenia wyjaśnień. Tym razem przedsiębiorca pięciokrotnie wydłużał termin udzielenia odpowiedzi (Urząd prosił o przesłanie wyjaśnień w terminie do 16 maja 2022 r., natomiast odpowiedź uzyskał dopiero 13 lipca 2022 r.).
Udzielając odpowiedzi na kolejne wezwanie Urzędu, spółka wydłużyła termin o ponad dwa tygodnie (termin ustalony przez URE to 26 sierpnia, natomiast odpowiedź wpłynęła 9 września2022 r.).
Przedstawione powyżej fakty jednoznacznie obrazują, że z uwagi na niekompletny oraz przygotowany niezgodnie z obowiązującymi standardami wniosek MZEC Koło, Urząd Regulacji Energetyki nie mógł przeprowadzić postępowania administracyjnego oraz zatwierdzić taryfy w terminie krótszym, niż miało to miejsce w przypadku tego przedsiębiorcy. Co więcej, MZEC Koło łącznie wydłużył czas udzielania odpowiedzi na kolejne wezwania Urzędu, łącznie o blisko 4 miesiące.
Zarówno wniosek o zatwierdzenie taryfy, jak i odpowiedzi na wezwania zawierały niekompletne dokumenty i liczne błędy. Dlatego Urząd aż pięciokrotnie w toku tego postępowania administracyjnego wzywał przedsiębiorstwo do wyjaśnień i przedstawiania odpowiednich dokumentów tak, aby móc rzetelnie przeprowadzić to postępowanie i ocenić taryfę przedsiębiorstwa. Ponadto odpowiedzi na wezwania były wielokrotnie uzupełniane, gdyż te pierwotnie udzielane nie były wystarczające.
Należy tu bardzo mocno zaznaczyć, że obowiązkiem Urzędu Regulacji Energetyki jest dołożenie największej staranności w weryfikowaniu i zatwierdzaniu taryf przedkładanych przez przedsiębiorstwa. Rolą regulatora jest dbanie, by ostateczne ceny i stawki opłat płacone przez odbiorców odzwierciedlały jedynie uzasadnione koszty działalności firm ciepłowniczych wraz z uzasadnioną wysokością zwrotu z kapitału zaangażowanego w wykonywaną działalność gospodarczą związaną z zaopatrzeniem w ciepło.
Więcej o roli regulatora w procesie taryfowym znajdzie Pan w tej informacji: Rola Prezesa URE w procesie zatwierdzania cen i stawek opłat na rynku ciepła - Aktualności - Urząd Regulacji Energetyki
Opisana powyżej liczba wezwań oraz uzupełnień jednoznacznie wskazuje, że łączny czas prowadzenia postępowania spowodowany był niską jakością złożonych dokumentów, jak również opieszałością przedsiębiorstwa w udzielaniu odpowiedzi, szczególnie w pierwszych sześciu miesiącach postępowania.
„Wydłużony czas decyzji” nie jest zależny wyłącznie od Urzędu, ale w dużej mierze od jakości złożonych przez przedsiębiorcę dokumentów oraz współpracy obu stron postępowania. W połowie października 2022 r. spółka zaczęła informować o problemach z zakupem paliwa i kondycją finansową.
Absolutnie nie. Czas postępowania zależny jest także od strony, która składa wniosek. Jeśli jest on dobrze przygotowany, zawiera wszystkie wymagane dokumenty, o których Urząd informuje firmy chociażby na swojej stronie internetowej, to wtedy postępowanie przebiega sprawnie i nie jest długotrwałe.
Trzeba podkreślić, że MZEC Koło jest przedsiębiorstwem ciepłowniczym, które podlega taryfowaniu już od kilkunastu lat. Wniosek z 4 lutego 2022 r. dotyczył już XVIII taryfy tego przedsiębiorcy i mimo to złożony materiał był wielokrotne poprawiany i uzupełniany. Nader rzadko zdarzają się postępowania, w których Urząd musi aż pięciokrotnie wzywać przedsiębiorstwo do wyjaśnień. Co więcej, pełnomocnikiem MZEC Koło w tym postępowaniu była firma zewnętrzna, co również powodowało wydłużenie postępowania po stronie przedsiębiorstwa.
Na pytania odpowiedziała :
Agnieszka Głośniewska
Rzecznik Prasowy
Naczelnik Wydziału Mediów
Departament Komunikacji Społecznej
Urząd Regulacji Energetyki
Czekamy na odpowiedź Miejskiego Zakładu Energetyki Cieplnej w Kole. Treść odpowiedzi URE została przesłana na adres poczty elektronicznej kolskiej spółki z prośbą o ustosunkowanie się do treści odpowiedzi. Jak tylko otrzymamy odpowiedź - niezwłocznie umieścimy ją na naszym portalu.