(8)
R E K L A M A
Bezchmurnie 8.1

WF nigdy już nie będzie taki sam! Nowe zasady zaskoczą uczniów i rodziców

Autor: Redakcja e-kolo 01 Maj 2025 przeczytasz w ok. 3 min.
WF nigdy już nie będzie taki sam! Nowe zasady zaskoczą uczniów i rodziców
© depositphotos
(8) | Czytano:
71,764 razy | przeczytasz w ok. 3 min.

Od nowego roku szkolnego uczniów czekają zmiany na zajęciach wychowania fizycznego. Ministerstwo Edukacji planuje dostosować program WF-u do współczesnych potrzeb młodzieży, kładąc większy nacisk na aktywność i komfort psychiczny uczniów.

R E K L A M A
8
Czytano:
71,764 razy
Udostępnij

Więcej aktywności, mniej stresu

Jak zapowiedziała ministra edukacji Barbara Nowacka, od 1 września 2025 roku uczniowie szkół podstawowych i średnich będą mogli liczyć na bardziej elastyczne i zróżnicowane lekcje wychowania fizycznego. Zmiany mają przede wszystkim na celu zwiększenie udziału młodzieży w aktywności fizycznej bez presji na rywalizację czy oceny z wyników sportowych.

Zamiast tradycyjnych sprawdzianów z biegu na czas czy skoków przez kozła, uczniowie będą oceniani bardziej holistycznie – za zaangażowanie, postawę i frekwencję. Celem jest zachęcenie wszystkich, niezależnie od poziomu sprawności, do regularnego ruchu.

R E K L A M A

Nowe podejście do programu nauczania

Nowy model lekcji WF ma uwzględniać większą różnorodność form ruchu. Oprócz klasycznych dyscyplin sportowych, takich jak siatkówka, koszykówka czy biegi, w programie mają znaleźć się również zajęcia z jogi, fitnessu, tańca, a nawet spacerów na świeżym powietrzu. Ministerstwo chce, aby nauczyciele mogli lepiej dostosowywać tematykę zajęć do potrzeb i zainteresowań uczniów.

Dzięki takiemu podejściu wychowanie fizyczne ma stać się bardziej atrakcyjne dla młodzieży, zwłaszcza dla tych, którzy dotąd unikali WF-u z powodu złych doświadczeń czy braku wiary w swoje możliwości.

Równość i komfort psychiczny

Jednym z kluczowych elementów zapowiadanej reformy jest odejście od tradycyjnych kryteriów oceniania. W nowym systemie nie będzie już miejsca na porównywanie uczniów pod względem wyników sportowych. Ocena ma być motywacją, a nie źródłem stresu.

Ministerstwo edukacji podkreśla również potrzebę tworzenia przyjaznego środowiska na lekcjach WF – wolnego od oceniania wyglądu, stroju czy poziomu sprawności. Nauczyciele mają być dodatkowo przeszkoleni w zakresie budowania atmosfery włączającej i wspierającej.

Dodatkowe szkolenia dla nauczycieli

W ramach reformy planowane są także kursy dla nauczycieli wychowania fizycznego, które mają pomóc im dostosować się do nowego podejścia. Szkolenia będą obejmować zarówno tematykę pedagogiczną, jak i zdrowotną – m.in. jak wspierać uczniów z problemami psychicznymi lub przewlekłymi chorobami, którzy często są wykluczani z zajęć ruchowych.

Reakcje środowiska i dalsze kroki

Choć propozycje zmian są generalnie odbierane pozytywnie – szczególnie przez rodziców i psychologów szkolnych – nie brakuje również głosów sceptycznych. Część nauczycieli obawia się, że bez tradycyjnych metod oceniania trudniej będzie motywować uczniów. Inni wskazują na potrzebę zapewnienia odpowiedniego zaplecza sprzętowego i lokalowego, które umożliwi prowadzenie różnorodnych zajęć.

Ministerstwo zapowiada, że szczegóły reformy zostaną przedstawione w rozporządzeniu, które ma zostać opublikowane jeszcze przed wakacjami. Placówki oświatowe mają otrzymać także wytyczne i materiały wspierające wdrażanie zmian.

Oceń artykuł

40%
31%
8%
2%
3%
16%
Oddanych głosów: 262
Komentarze (8)
dodając komentarz akceptujesz regulamin. Pamiętaj o wzajemnym szacunku! HejtSTOP
Wyróżniony komentarz
Wf · 01 Maj 2025
Takie zasady obowiązują już od wielu lat. Nie widzę żadnych nowości. A brak zdrowej sportowej rywalizacji, to brak motywacji do działania.
madan · 02 Maj 2025
Znowu "mądre" głowy bez praktyki w pracy w szkole, mówią, że trzeba coś niby nowego wprowadzać na wf. Bzdury, bo takie podejście do uczniów na wf już dawno jest, liczy się zaangażowanie i chęć ćwiczenia, a nie wyniki w cm czy s. Chociaż MEN znowu wprowadziło teksty sprawności, tak jak kiedyś testy MTSF. Tabelki i porównywanie wyników, a potem dzieci są w stresie, szczególnie te słabsze fizycznie.
Mimirek · 02 Maj 2025
1. To żadna nowość, bo to wszystko jest w podstawie programowej od dawna. 2. Tym, którym spacer nie pasuje radzę zapoznać się z najnowszymi badaniami o wyższości marszu (spaceru) nad intensywnym treningiem. Dla zdrowia wystarczy umiarkowany wysiłek i taką rolę ma spełniać w-f. Dla zainteresowanych proszę sobie wygooglać definicję wychowania fizycznego. Kto chce katować swoje ciało, to są od tego kluby sportowe, a nie szkoła.
wf · 02 Maj 2025
Kształcę nauczycieli wf-u od ponad 20 lat i uczę podejścia pedagogiczne do wychowania fizycznego, a nie sportu, bo nawet nazwa przedmiotu to wychowanie. Podejście, które przedstawiane jest jako reforma od lat obowiązuje i kursy nie są potrzebne. Ocenianie za chęci, pracę i motywację, a nie wyniki sportowe to też norma. Nic odkrywczego nie widzę w tej propozycji rządu.
Dzieci-zpodlasia · 02 Maj 2025
Bardzo fajnie Dzieci będą na równo oceniane i bez znajomości.
Spacerniak · 01 Maj 2025
Przygotowanie młodzieży do spacerowania jak w więzieniu. Fajnie
Wf · 01 Maj 2025
Takie zasady obowiązują już od wielu lat. Nie widzę żadnych nowości. A brak zdrowej sportowej rywalizacji, to brak motywacji do działania.
Wf · 01 Maj 2025
Ale mi to nowość,już od dawna tak robi się w szkołach. Lepiej jakby zamiast ocen z wf-u było tylko zaliczenie i nikt by się niczym nie stresował.
Byku · 02 Maj 2025
A później narzekamy na słabe wyniki polskich sportowców i polskich drużyn narodowych. Jak zamiast np super siatkarza,piłkarza czy lekkoatletę wychowamy mistrza jogi czy super spacerowicza. Na spacery czy kurs jogi można iść po lekcjach przecież dzieci mają teraz tyle czasu przez brak prac domowych