Od 11 września 2025 roku wzrosły stawki opłat za przejazd koncesyjnym odcinkiem autostrady A2 na trasie Nowy Tomyśl - Konin. To efekt decyzji podjętej przez Autostradę Wielkopolską SA, właściciela i operatora tej części trasy.
Spółka tłumaczy zmianę koniecznością dostosowania cen do rosnących kosztów utrzymania i rozbudowy infrastruktury drogowej. Wskazuje także na wpływ sytuacji makroekonomicznej, w tym inflacji, cen energii i materiałów oraz wzrost kosztów pracy.
Nowy taryfikator przewiduje wzrost opłat za każdy z trzech 50-kilometrowych odcinków między Nowym Tomyślem a Koninem. Stawki za przejazd całym 150-kilometrowym fragmentem wynoszą obecnie:
W przeliczeniu na kilometr, ceny wzrosły o 2, 6, 8, 16 lub 20 groszy, w zależności od kategorii pojazdu. Koszt przejazdu odcinkiem A2 Świecko – Nowy Tomyśl nie uległ zmianie.
Autostrada Wielkopolska SA informuje, że w ostatnich miesiącach znacząco wzrosły wydatki związane z bieżącym utrzymaniem trasy, w tym remontami nawierzchni i modernizacją systemów bezpieczeństwa. W pierwszym półroczu 2025 roku koszty te wzrosły o ponad 9,5 proc. rok do roku.
Równocześnie realizowane są duże inwestycje infrastrukturalne, finansowane wyłącznie ze środków prywatnych koncesjonariusza. Należą do nich m.in.:
Łączny koszt tych prac to ponad 350 mln zł. Spółka ponosi także koszty związane z wdrożeniem i utrzymaniem elektronicznego systemu poboru opłat (videotolling) na odcinku Poznań – Konin.
Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, inflacja konsumencka (CPI) w lipcu 2025 roku wyniosła 3,1 proc. Rosnące koszty robocizny, energii, materiałów budowlanych i usług inżynieryjnych mają bezpośredni wpływ na wydatki ponoszone przez koncesjonariusza.
Spółka podkreśla, że przejazd koncesyjnym odcinkiem A2 między Nowym Tomyślem a Koninem nie jest dotowany ze środków publicznych. W cenę wliczony jest 23-procentowy podatek VAT, który trafia bezpośrednio do budżetu państwa.
Autostrada Wielkopolska SA zapowiada kontynuację działań mających na celu podniesienie standardu usług. Oprócz inwestycji infrastrukturalnych realizowane są:
Spółka zapewnia, że prowadzone działania mają na celu utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i komfortu podróży, a także wspierają funkcjonowanie przedsiębiorstw i instytucji korzystających z autostrady A2.
Autostrada Wielkopolska SA oraz Autostrada Wielkopolska II SA odpowiadają za budowę i eksploatację łącznie 255 km autostrady A2. To największy projekt zrealizowany w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w Europie Środkowo-Wschodniej, prowadzony bez dotacji unijnych i bez dofinansowania ze strony Skarbu Państwa.
Realizowane inwestycje były zakończone w terminie i zgodnie z ustalonymi budżetami. Spółki podkreślają, że ich działania mają na celu nie tylko spełnienie wymogów koncesyjnych, ale przede wszystkim zapewnienie użytkownikom stabilnych warunków podróży na wiele lat.