Częściowe zachmurzenie 17.4
R E K L A M A
reklama

Podwyżka opłat na A2. Od dziś nowe stawki między Nowym Tomyślem a Koninem

Autor: Redakcja e-kolo.pl 11 Wrzesień 2025 przeczytasz w ok. 3 min.
Podwyżka opłat na A2. Od dziś nowe stawki między Nowym Tomyślem a Koninem
© depositphoto.com
(0) | Czytano:
1,339 razy | przeczytasz w ok. 3 min.

Od 11 września 2025 roku wzrosły stawki opłat za przejazd koncesyjnym odcinkiem autostrady A2 na trasie Nowy Tomyśl - Konin. To efekt decyzji podjętej przez Autostradę Wielkopolską SA, właściciela i operatora tej części trasy.

R E K L A M A
0
Czytano:
1,339 razy
Udostępnij

Spółka tłumaczy zmianę koniecznością dostosowania cen do rosnących kosztów utrzymania i rozbudowy infrastruktury drogowej. Wskazuje także na wpływ sytuacji makroekonomicznej, w tym inflacji, cen energii i materiałów oraz wzrost kosztów pracy.

Nowe stawki obowiązujące od 11 września

Nowy taryfikator przewiduje wzrost opłat za każdy z trzech 50-kilometrowych odcinków między Nowym Tomyślem a Koninem. Stawki za przejazd całym 150-kilometrowym fragmentem wynoszą obecnie:

R E K L A M A

  • 19 złKat. 6 (motocykle) – bonifikata 50 proc. ceny dla Kat. 1
  • 37 złKat. 1 (pojazdy osobowe o dwóch osiach)
  • 63 złKat. 2 (pojazdy o dwóch osiach z bliźniaczymi kołami lub z przyczepami)
  • 96 złKat. 3 (pojazdy o trzech osiach lub dwuosiowe z przyczepą i bliźniaczymi kołami)
  • 146 złKat. 4 (pojazdy o więcej niż trzech osiach lub trzyosiowe z przyczepą)
  • 370 złKat. 5 (pojazdy ponadnormatywne)

W przeliczeniu na kilometr, ceny wzrosły o 2, 6, 8, 16 lub 20 groszy, w zależności od kategorii pojazdu. Koszt przejazdu odcinkiem A2 Świecko – Nowy Tomyśl nie uległ zmianie.

Wzrost kosztów utrzymania i inwestycji

Autostrada Wielkopolska SA informuje, że w ostatnich miesiącach znacząco wzrosły wydatki związane z bieżącym utrzymaniem trasy, w tym remontami nawierzchni i modernizacją systemów bezpieczeństwa. W pierwszym półroczu 2025 roku koszty te wzrosły o ponad 9,5 proc. rok do roku.

Równocześnie realizowane są duże inwestycje infrastrukturalne, finansowane wyłącznie ze środków prywatnych koncesjonariusza. Należą do nich m.in.:

  • budowa trzeciego pasa ruchu na odcinku Poznań Krzesiny – Poznań Wschód (10 km),
  • modernizacja węzłów Poznań Wschód, Poznań Krzesiny i Poznań Luboń,
  • rozbudowa 16 km autostrady między węzłami Poznań Zachód – Poznań Krzesiny.

Łączny koszt tych prac to ponad 350 mln zł. Spółka ponosi także koszty związane z wdrożeniem i utrzymaniem elektronicznego systemu poboru opłat (videotolling) na odcinku Poznań – Konin.

Wpływ sytuacji gospodarczej

Według danych Głównego Urzędu Statystycznego, inflacja konsumencka (CPI) w lipcu 2025 roku wyniosła 3,1 proc. Rosnące koszty robocizny, energii, materiałów budowlanych i usług inżynieryjnych mają bezpośredni wpływ na wydatki ponoszone przez koncesjonariusza.

Spółka podkreśla, że przejazd koncesyjnym odcinkiem A2 między Nowym Tomyślem a Koninem nie jest dotowany ze środków publicznych. W cenę wliczony jest 23-procentowy podatek VAT, który trafia bezpośrednio do budżetu państwa.

Dalszy rozwój i działania na rzecz kierowców

Autostrada Wielkopolska SA zapowiada kontynuację działań mających na celu podniesienie standardu usług. Oprócz inwestycji infrastrukturalnych realizowane są:

  • bezpłatne szkolenia z technik jazdy po autostradach i drogach ekspresowych,
  • czasowe akcje edukacyjne i promocyjne,
  • dalsze wdrażanie technologii elektronicznego poboru opłat,
  • utrzymanie 50-procentowej bonifikaty dla motocykli na odcinku Nowy Tomyśl – Konin.

Spółka zapewnia, że prowadzone działania mają na celu utrzymanie wysokiego poziomu bezpieczeństwa i komfortu podróży, a także wspierają funkcjonowanie przedsiębiorstw i instytucji korzystających z autostrady A2.

Największy koncesyjny projekt drogowy w Polsce

Autostrada Wielkopolska SA oraz Autostrada Wielkopolska II SA odpowiadają za budowę i eksploatację łącznie 255 km autostrady A2. To największy projekt zrealizowany w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego w Europie Środkowo-Wschodniej, prowadzony bez dotacji unijnych i bez dofinansowania ze strony Skarbu Państwa.

Realizowane inwestycje były zakończone w terminie i zgodnie z ustalonymi budżetami. Spółki podkreślają, że ich działania mają na celu nie tylko spełnienie wymogów koncesyjnych, ale przede wszystkim zapewnienie użytkownikom stabilnych warunków podróży na wiele lat.

Oceń artykuł

0%
0%
0%
50%
0%
50%
Oddanych głosów: 2
Komentarze (0)
dodając komentarz akceptujesz regulamin. Pamiętaj o wzajemnym szacunku! HejtSTOP
>