Pragniemy naszym czytelnikom przekazać drugą odpowiedź Urzędu Regulacji Energetyki dotyczące sytuacji długiego procedowania taryfy dla Miejskiego Zakładu Energetyki Cieplnej w Kole. Tym razem rzecznik odnosi się do wypowiedzi Prezesa MZEC Przemysława Stasiaka, w której przedstawił swoje stanowisko do pierwotnej odpowiedzi na pytania redakcji do URE. Przypomnijmy, że chodzi o wskazania działań kolskiej spółki, które według URE znacząco wpłynęły na czas procedowania taryf.
Podtrzymujemy swoje stanowisko przedstawione, które uzupełniam o kilka szczegółów potwierdzających przekazane Państwu informacje. Poniższe informacje uważam za wyczerpujące i kończące temat prowadzenia postępowania dotyczącego taryfy ciepłowniczej dla kolskiego przedsiębiorstwa.
Wniosek o zatwierdzenie taryfy MZEC Koło wpłynął 4 lutego 2022 r. i składał się z tylko z tekstu taryfy. Nie zawierał żadnych danych wymaganych prawem (chodzi o rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad kształtowania i kalkulacji taryf oraz rozliczeń z tytułu zaopatrzenia w ciepło, Dz.U. 2022, poz. 2437). Nie zawierał żadnych danych technicznych, jak i ekonomicznych, które są konieczne do oceny wniosku taryfowego.
W związku z tym 15 lutego 2022 r. (pierwsze wezwanie) prowadzący sprawę Oddział Terenowy URE w Poznaniu wezwał przedsiębiorstwo do złożenia wszystkich wymaganych materiałów oraz do przedstawienia danych ekonomicznych i technicznych w układzie zgodnym z „Wytycznymi Prezesa Urzędu Regulacji Energetyki dla przedsiębiorców wnioskujących o zatwierdzenie taryfy dla ciepła”, które to wytyczne są dostępne na stronie internetowej Urzędu od 27 października 2020 r.
Złożona 5 kwietnia 2022 r odpowiedź Przedsiębiorstwa zawierała wstępne informacje, na podstawie, których można było rozpocząć merytoryczne rozpatrywanie wniosku o zatwierdzenie taryfy.
Niestety nadesłane materiały były nadal niekompletne, zawierały liczne błędy oraz rozbieżności pomiędzy przedstawianymi przez przedsiębiorstwo danymi. Wykazane wielkości (techniczne i ekonomiczne) wymagały szczegółowego uzasadnienia zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa i procedurami.
W związku z tym konieczne było skierowanie do przedsiębiorstwa kolejnych wezwań, w których za każdym razem zwracano się o przedstawienie rzetelnych materiałów. Żądano informacji dotyczących poszczególnych pozycji kosztów poniesionych i planowanych wraz z ich uzasadnieniem, przedstawionych w sposób określony w obowiązujących przepisach (ustawa- Prawo energetyczne, rozporządzenie taryfowe oraz wspomniane „Wytyczne …”) oraz brakujących dokumentów (między innymi: umowy, faktury). Wzywano również do usunięcia rozbieżności między danymi prezentowanymi w poszczególnych tabelach.
Należy również podkreślić, iż udzielając odpowiedzi na kolejne wezwania przedsiębiorstwo zmieniało istotnie planowane dane, co wiązało się z koniecznością dokonania ponownej analizy wniosku.
Agnieszka Głośniewska
Rzecznik Prasowy
Naczelnik Wydziału Mediów
Departament Komunikacji Społecznej